Shi Xiu 3 Het lokaas

Deze stripreeks heeft er voor gezorgd dat ik toch wel enigszins benieuwd was of deze Shi Xiu ook echt bestaan heeft. Een zoektocht via google bleek teleurstellend tot ik ontdekte dat ze blijkbaar bekend staat als Ching Shih (met als geboortenaam Shi Xianggu, wat al meer begint te lijken op de gebruikte naam). En ja hoor, als ik mag geloven wat ik terugvind op het net, is het verhaal van de Chinese piratenkoningin die ooit begon als prostituee waar. Het is geen wonder dat er een stripreeks van gemaakt wordt. Haar leven is een geweldig avontuur waarbij zij zich ongetwijfeld geen dag verveeld heeft en ze heeft kunnen leven zoals ze wou. Een sterke vrouw is dan ook heel licht uitgedrukt ten opzichte van wat ze allemaal gerealiseerd heeft.

In dit deel begint het wanneer de piraten beslissen om (even) niet meer de Chinese jonken aan te vallen, maar de schepen van bezoekende buitenlandse machten. Onder leiding van Shi Xiu gaan ze te werk met een list. Shi Xiu en een medepiraat doen of ze de enige overlevenden zijn van een aangevallen schip en laten zich zo redden door het passerende Britse konvooi. Hun verhaaltje is dat zij de vrouw is van een Portugese handelaar en dat ze samen met haar bediende heeft kunnen ontvluchten aan de piraten. Toch gelooft niet iedereen haar verhaaltje, maar eer ze het kunnen ontkrachten, slaat de val toe en wordt het schip aangevallen. Maar natuurlijk brengt dit internationale spanning met zich mee en wordt er een grootscheepse jacht ingezet op de piraten en Shi Xiu in het bijzonder.

Het verhaal leest vlot weg, is spannend en leuk en weet onderweg ons nog heel wat te vertellen over de Chinese situatie rond 1800. We zijn de 'Europese' piraatverhalen wel gewoon, maar dit is toch een ander vaatje. En eentje dat kan tellen. Boeiend is het minste dat ik kan zeggen.

De tekeningen vallen op. Het is anders dan wat ik gewoon ben: meer elegant en verfijnd. Misschien is dit te wijten aan de exotische Chinese omgeving en bijhorende cultuur (klederdracht, woningbouw,..) maar het maakt indruk. Het voelt fris aan en dat apprecieer ik wel.

In het kort: leuk entertainment