Final Incal 3 Gorgo de smerige

John Difool, die we nog kennen uit de klassieker De Incal, belandt op een planeet waar een vreselijk virus een ware slachting aanricht onder de bevolking. Maar dat virus is niet zo een natuurlijk fenomeen, maar een zorgvuldig uitgevlooide strategie van een groep fanaten die anti-natuur zijn. Ze willen alles en iedereen vervangen door metalen elementen en klonen. Het 'toeval' wil dat John en Loez het antwoord zijn op het virus. Hun liefde zal de wereld redden, of zo zegt men toch. Alhoewel de eerder lafhartige John geen zin heeft in een oorlog voeren, is hij wel verzot op Loez, dus doet hij toch maar mee aan het verhaal. Je merkt het al, John is nog steeds een atypische held en het verhaal leent zich opnieuw perfect voor een rondje theatrale en heerlijke space opera.

Het verhaal is inderdaad dramatisch en grootschalig, het hele universum en daarbuiten is immers in gevaar. Goed en kwaad zijn duidelijk en als je het toch niet doorhebt, helpen de tekeningen je wel. De slechten bestaan onder meer uit: een waarlijk gedrocht van een spinachtig wezen, een inslechte robotachtig figuur (Darth Vader, iemand?) en de soldaten zijn gebochelde figuren die redelijk afstotend zijn. De andere zijde, beschikt over John die er mee door kan, Loez die mooi is en ze hebben aartsengelen in hun arsenaal.. vrij duidelijk toch.

Je zou kunnen gaan denken dat het dan toch geweldig voorspelbaar moet zijn, dit verhaal. Maar nee hoor. De constant aanwezige humor, waarbij er voornamelijk met al dat zwaarwichtige de draak gestoken wordt, houdt dit verhaal vlot leesbaar en amusant, maar bovenal ook onvoorspelbaar. Het is te zeggen, de grote lijn van het verhaal ligt wel vast, maar er wordt regelmatig een verrassinkje, kwinkslag of sarcasme, tussen gegooid en dat maakt het verschil.

Zoals reeds vermeld brengen de tekeningen alles zeer duidelijk in beeld en dat laat dan ook toe om alles plastisch en van dichtbij weer te geven. Geen enkel virus en zijn effect is al ooit zo omvangrijk in beeld gebracht. Zo ook elke actie, gevecht of slagveld wordt uitgebreid weergegeven. Niks wordt ons gespaard, maar die overkill maakt het weer leuk. De gruwelen zijn hierdoor een vakantie-uitstapje voor mij als lezer.. ahh geweldig toch. Dit is space opera zoals ze moet zijn!

In het kort: hoe 'te' zeer veel plezier kan geven.