The Flash (Lion) 3 Gorillaoorlog

Een van m’n zonen is onlangs grote fan geworden van The Flash. De 2 andere zijn hem daar met plezier in gevolgd (ok, toegegeven: ook ondergetekende heeft de smaak te pakken). Aanleiding van dit fan-zijn is de televisie-reeks van The Flash. Het toeval wil dat de laatste aflevering die ze net zagen, die is waarin de gorilla Grodd voor het eerst een echt grote rol speelt en we hem eigenlijk zien evolueren naar de status van superaap. Waarom toeval? Wel, omdat deze gigantische gorilla ook de hoofdrol speelt in dit album. Ik moet niet zeggen zeker dat dit boek met open armen ontvangen is?!
Koning zijnde van Gorilla City en zijn intelligente onderdanen, beslist Grodd om Central City binnen te vallen om zich de speedforce van The Flash toe te eigenen. Deze bende verslaan, blijkt veel moeilijker dan verwacht omdat de reuzenapen sneller en sterker lijken dan ooit te voren. Enkel de hulp inroepen van de Rogues, tegen wie Barry al jaren vecht, zal de stad misschien van de ondergang kunnen redden. Maar de grootste weerstand komt er van de eerste en machtigste der superapen: Grodd! Het ziet er niet naar uit dat Barry Allen deze strijd zal kunnen winnen…

RWuitgeverij bundelt in dit derde boek de delen 13 t.e.m. 19 uit de serie van Francis Manapul en Brian Buccellato. Het bevat het afgeronde verhaal ‘Gorillaoorlog’ en als extraatje ook ‘De reis van een superheld’ en ‘Heldendaden’ waarin opkomende superhelden voor problemen zorgen. Deze veteranen in het comics-genre zijn duidelijk doordrongen van wat superheldenfans vragen: actie (véél actie) en een schare aan waardige tegenstanders voor alle goeden die over bovennatuurlijke gaven beschikken. In dit geval dus een colonne gorilla’s die de mensheid graag zouden domineren. Heel wat gebeurtenissen lopen door elkaar. Verleden en heden van zowel mens als gorilla worden tussen de verschillende scènes uit de doeken gedaan, wat maakt dat je je gedachten er goed moet bijhouden. Ikzelf heb regelmatig eens moeten terugbladeren om een en ander helemaal juist te kunnen kaderen; maar dat vind ik zeker geen slechte zaak. Het maakt dat je dit album rustiger moet doorlezen of de tijd moet nemen om het een tweede maal door te nemen. Meer lees- en geniettijd dus voor hetzelfde geld.
Enige achtergrondkennis over The Flash en zijn tegenstanders is zeker wenselijk bij het lezen van dit boek. Ik raad eenieder die zich aangesproken voelt tot dit boek aan om ook de 2 eerdere delen aan te schaffen. Geef trouwens toe: wie wil nu een derde deel in z’n kast staan hebben zonder de voorgaande? Niemand toch?! Bovendien is het ook onontbeerlijk om mee te zijn met enkele andere zaken die met het verhaal verweven zijn.

Van de tekeningen onthoud ik vooral dat de pagina-opmaak heel divers en gedurfd is. Zelden zijn er meer dan een paar pagina’s die min of meer dezelfde opmaak hebben en meestal zijn de kadreringen heel divers. Ook het kleurgebruik kon me bij dit exemplaar meer dan bekoren: eerder zachte kleuren die geen pijn doen aan de ogen. Dat werkt!
Besluit: we hebben in ‘Planet of the apes’ al gezien hoe intelligente apen een bedreiging kunnen zijn voor het menselijke ras, maar dat kan absoluut niet tippen aan de nachtmerrie die Grodd kan creëren! Een flitsend verhaal over een flitsende persoonlijkheid!