Spertijd 1 Spertijd

Spertijd is de tijd waarin tijdens de Duitse bezetting iets verboden was, bijv. verkeer, energiegebruik, samenscholing. Het is een probaat middel voor dictaturen om de bevolking onder controle te houden, in de praktijk meestal verbonden aan een avondklok. Het gaat hier om een thriller die is gesitueerd in een niet nader aangeduide stad die zucht onder het regime van een misdadig triumviraat. Alles verwijst duidelijk naar nazi-Duitsland, hoewel het hakenkruis is vervangen door een simpele ruit. De 'gleichschaltung' wordt tekstueel schitterend uitgedrukt met de woorden 'drie zijn één, één zijn allen' en visueel door drie rijen bureaus (plaat 24) als soldaten in het gelid met het bureauhoofd als commandant ernaast. De sombere, angstige sfeer staat model voor elk repressief systeem en kan gemakkelijk verplaatst worden naar bijv. Noord-Korea of Iran. Die naargeestige sfeer wordt benadrukt door de grauwe tekeningen, die mij doen denken aan Andreas en Denis Bodart. De tekeningen zijn niet echt mooi, maar de tekenaar beschikt over een zeggingskracht die niet alleen persoonlijk is maar ook duidelijk. In plaat 83 haalt de tekenaar nog een grap uit: het dode meisje dat tussen de planten en bloemen in het water drijft is een bewerking van een heel bekend schilderij, 'Ophelia' van John Everett Millais.

Het verhaal is bepaald geen doorsnee; het heeft iets hallucinerends. Ook na herlezing kan ik niet zeggen hoe alles precies in elkaar steekt. Ook de onsympathieke onderzoeker die namens het regime nagaat wat er is gebeurd komt er niet uit. Het wordt aan de lezer overgelaten zijn of haar conclusies te trekken, maar dat is allerminst eenvoudig.
De hoofdpersoon Bruno Krieger heeft een van de drie leiders vermoord en zijn visie van het gebeuren op papier gezet. In feite wordt zijn schriftelijk verslag naverteld, maar dat begrijp je pas aan het eind. Dit relaas wordt afgewisseld met beelden uit Bruno's verleden, die zijn daden zouden moeten verklaren, maar dat doen ze niet echt. Het is spannend en droog verteld en, ondanks het feit dat een ander bewust onduidelijk wordt gehouden, leest deze strip gemakkelijk. Het gaat hier om een onopgelost mysterie, zoals de moord op Kennedy, al zal in dit geval het slachtoffer niet betreurd worden.

Een strip die zijn geld dubbel en dwars waard is.