Marlene 1 Marlene

Dit is zo'n strip waarbij ik moeilijk kan uitmaken waar het de auteur op uit is: erotiek of horror. Gaat het om porno in een jasje of hebben we hier een erotisch griezelverhaal?
Zo'n 45 jaar geleden verzamelde ik griezelverhalen en las ik alles op dit gebied. Deze manie is allang over, maar een goed griezelverhaal kan ik nog altijd waarderen. Sirenes, vampirella's, succubussen en andere verleidsters die mannen in het verderf storten, hebben naast hun schrikwekkende eigenschappen tegelijk een sterke erotische uitstraling. Dat hadden ze vroeger ook, maar het werd minder nadrukkelijk getoond. Dat is vandaag de dag wel anders en bij Peter Snejbjerg is dat overduidelijk.
Verhalen waarbij wezens der duisternis ook in onze moderne wereld opduiken, zijn zeker niet nieuw en dit is de zoveelste variant. Ook het feit dat de succubus hier gebruik maakt van het uiterlijk van een ander, ben ik al eerder tegengekomen. Toch zal ik het geen dun of slap verhaal noemen; het is eigenlijk best aardig en het wordt met tempo gebracht, maar het is zeker ook geen uitschieter.

Als tekenaar toont Peter Snejbjurg zich een vakman, maar toch weet ik niet goed wat ik ermee aan moet. Hij speelt op een fascinerende manier met donker en licht. Waar het licht vandaan komt is vaak niet duidelijk en volgens mij klopt het soms ook niet, maar het boeit wel. De gezichten vind ik maar matig: het lijken maskers of karikaturen en dat past niet bij de verder zo realistische stijl.
Een vondst vind ik de laatste bladzijde, waarin de kunstenaar (een van de spelers in dit griezelstuk) uiteindelijk nog de pers haalt.

Al met al een strip die gemakkelijk leest en even gemakkelijk vergeten wordt.