Axa (Dark Dragon Books) 1 Axa, het ontstaan

Tussen 1983 en 1986 verschenen er bij de Nederlandse uitgeverij Panda zeven albums van stripfiguur Axa. Waarna het oorverdovend stil werd omheen deze heldin. Tot Axa in juni 2015 plotseling weer opdook bij uitgeverij Dark Dragon in de Graphic Novel Collection. Dit met nieuwe nooit eerder in het Nederlands gepubliceerde verhalen. Waarbij de verhaallijn via een proloog letterlijk terug begint vanaf nul.

Uitgaande vanuit dit standpunt werd er vorm gegeven aan de voorgeschiedenis van Axa. Waarbij Eric B. Romero tekenaar en scenarist van deze nieuwe verhalen, Axa avonturen laat beleven gedurende verschillende periodes en leeftijden. Hij besloot eveneens geen gebruik te maken van personages die ooit opdoken in de krantenstrips. Deze in dit album gebundelde verhalen hebben alleen Axa als hoofdpersonage. Dit album is meteen het definitieve einde van Axa. In 1988 besloot Romero dat hij uitverteld was. Hij kreeg nog talrijke aanbiedingen van uitgevers om nieuwe avonturen te verzinnen maar besloot uiteindelijk om niet in te gaan op hun voorstellen.

Axa is een beeldschone schaars geklede jongedame die overleeft in een post-apocalyptische wereld die vernietigd werd door middel van atoomwapens. Ze heeft niet alleen af te rekenen met vreemde natuurverschijnselen, maar ook oude bekende uit onze leefwereld hebben de ramp overleefd. Zo ontkomt ze ternauwernood aan de klauwen van Graaf Dracula, heeft ze een ontmoeting met de Yeti en laat ze bijna het hachje bij een ontmoeting met enkele dieren uit de oertijd. En als er een proloog is, dan is er ook een epiloog, maar dan wel eentje met een verrassend einde.

Ondanks het feit dat de strip dateert uit 1988 vertoont hij nauwelijks ouderdomsverschijnselen. De tekst voelt soms wat hoogdravend aan, maar dat wordt dan weer goed gemaakt met perfect uitgevoerde tekeningen in zwart-wit. Dark Dragon verdiend alvast een pluim voor deze uiterst verzorgde uitgave. WG.