stripinfo.be wordt gratis aangeboden, maar de site in de lucht houden kost wel geld. Daarom vragen wij u vriendelijk uw ad blocker uit te schakelen op deze site. Bedankt voor uw steun.

Recensie

Edmund Bell 4 De zwarte schaduw


Vlak voor de tweede wereldoorlog. Sir Robert Warding heeft een soort super-radium gevonden. De Duitsers willen dat radium natuurlijk gebruiken voor een eventuele oorlog. Ze ontvoeren Sir Robert en Miss Lilian, zijn dochter. Ze dreigen Lilian te martelen als hij de plaats waar het radium ligt niet prijsgeeft. Scotland Yard schakelt Edmund Bell in om Warding en zijn dochter te redden. Een spannend avontuur volgt.

Dit is mijn eerste kennismaking met de Edmund Bell serie. Maar dit is al het vierde deel uit de serie. Het scenario is van Martin Lodewijk, maar het is naar een verhaal van John Flanders. Flanders was een Vlaams schrijver die honderden fantastische verhalen publiceerde. Hij schreef zowel in het Nederlands als in het Frans. Hij schreef ook voor talloze Vlaamse Filmpjes, een populaire en langlopende reeks korte jeugdboekjes, met als doelpubliek kinderen van 10 tot 13 jaar. In Frankrijk, waar hij ook succesvol was, schreef hij onder de naam Jean Ray. Zijn boeken werden ook verfilmd waar onder andere Orson Welles, Susan Hampshire en Sylvie Vartan gestalte geven aan de figuren van Jean Ray. In Gent kun je nog een gedenkplaat vinden van deze schrijver.

Zelf heb ik nooit werk van Flanders gelezen, maar Lodewijk, die het verhaal naar stripvorm heeft vertaald, doet dit met verve. Het is een spannend verhaal. Net wanneer je denkt dat het afgelopen is komen er weer nieuwe problemen op de proppen. Lodewijk kennen we natuurlijk allemaal van zijn humoristische ‚Agent 327’ strips. In dit verhaal zit geen humor, maar dat heb ik ook niet gemist.

Het tekenwerk is van René Follet. Hij heeft een realistische tekenstijl. Ik vind het erg mooi getekend. Follet begon al met tekenwerk te publiceren toen hij 14 was. In 1949 begon hij voor de belangrijkste Frans/Belgische striptijdschriften te werken. Ook werkte hij voor Eppo. Maar hij maakte ook strips voor Casterman, Le Lombard, Glénat en Dupuis. In het begin van zijn carriere vroeg Edgar Pierre Jacobs hem om ‚Blake en Mortimer’ te helpen tekenen, maar Follet weigerde omdat hij geen credits kreeg. Hij liet zich beïnvloeden door Jijé en Hans G. Kresse.

Dit is zeker een album wat ik kan aanraden.

Edmund Bell op Ratatouille TV



Dit is een recensie van een gebruiker.