De hel van het oostfront 3 Verschroeide aarde

Oekraïne 1943, Hitlers droom, een immens rijk stichten, wordt aan diggelen geslagen. De nederlaag is onomkeerbaar. Wij richten ons op het Oostfront waar het vroegere schier onoverwinnelijke Duitse leger zich terug trekt. De soldaten waaronder de onafscheidelijke vrienden Kessler en Krüger door wiens ogen we de terugtocht meemaken voeren met het verstand op nul de bevelen van hun commandanten uit. Dorpen moeten ontruimd en vervolgens platgebrand worden. Een opdracht waarbij de Duitse troepen niet zachtzinnig te werk gaan. Verkrachtingen en plunderingen zijn schering en inslag en na hun doortocht blijven de lijken der dorpelingen als stille getuigen achter. Doel van dit alles is de Russische opmars vertragen om de overblijvende regimenten de kans te geven om zich terug trekken achter de rivier de Dnjepr. Niet allen behoren tot de gelukkigen, een 500.000 soldaten valt in Russische handen met alle gevolgen van dien. En het gaat maar door de soldaten verliezen hun moed en de vertwijfeling slaat toe als ze in oktober 1943 te horen krijgen dat Rommel de bevelhebber van de Noord-Afrikaanse troepen zich heeft overgegeven net zoals de Italianen die een staakt het vuren overeenkomen met de geallieerden. Helaas, bij hen tot op heden geen overgave. De Russen woedend over de moordpartijen en plunderingen drijven de strijd voortdurend op. Ze gunnen de Duitsers nauwelijks rust. Vallen met honderdduizenden tegelijk aan, ze zijn zwaar bewapend hebben betere tanks dan de Duitsers en hun Stalinorgels vuren onophoudelijk dodelijke projectielen op de vijand af. De Duitsers toch van geen kleintje vervaard zakt de moed in de schoenen. Ze maaien een onbekend aantal Russische soldaten neer, maar de Russen weten van geen wijken, steeds opnieuw duiken ze op. De Duitse weerstand breekt en eenieder probeert zo snel mogelijk het vege lijf te redden. Op een bijna verlaten vliegveld kunnen Kruger en Kessler en de overblijvende soldaten van hun regiment op het nippertje ontsnappen met een der laatste opstijgende vliegtuigen dat hen naar Kiev voert. Hier kunnen ze genieten van een paar dagen deugddoende rust. Februari 1944 er heerst een complete chaos, het leger is gedemoraliseerd, niet alleen de vijand speelt hen parten, temperaturen van min 40 onder nul teisteren de troepen. Ze hebben gebrek aan aangepaste kleding, voedsel en munitie. Zullen Kessler en zijn vrienden de oorlog overleven? Dat komen we te weten in het vierde en afsluitende album.

Het scenario net als de tekeningen berusten bij Olivier Speltens die zich voor de drie reeds verschenen albums baseerde op historische correcte feiten. Hiervoor documenteerde hij zich uitgebreid via naslagwerken, boeken, tijdschriften en films. Wat een lezenswaardige strip oplevert. Hij maakt niet de fout om zomaar weetjes op te sommen, maar maakt omheen de historische feiten een vlot lopend verhaal. De tekeningen zijn uiterst verzorgd, gedetailleerd en brengen de strijd en het leed van de Duitse soldaten perfect in beeld. Het verhaal verscheen in hardcover jasje bij uitgeverij Silvester. WG.