Vito 2 De trimangre

Na de plotselinge verdwijning van Vito in het huis der serpenten heeft Guiseppe een filmoperateur een tweede mysterieuze filmrol in handen gekregen. Hierop net als bij de eerste film een centaur, een sater en een faun omringd door elfen. Door het succes van deze films kan Guiseppe zich een eigen bioscoop permitteren en na een zoektocht van twee maanden het huis aankopen waar ooit de opnames gebeurden. Dit voor een spotprijs, de omwonenden mijden het huis als de pest omwille van een vervloeking. Zelfs Guiseppe ondergaat de vreemde uitstraling van de woning en wordt tijdens zijn slaap geplaagd door nachtmerries waarin steevast een jonge vrouw opduikt. Door dit alles verliest hij alle realiteit uit het oog. Zelfs de liefde voor Carlotta zijn vriendin verdwijnt als sneeuw voor de zon door het constant tobben om de verdwijning van Vito. Hoe hij ook zoekt en wat hij ook maar doet de jongeman blijft onvindbaar. Toch is Guiseppe niet veilig voor de wraak van Gelsomina. Zij is de stiefzuster van Vito en wordt na de dood van haar opa de kanselier van de negen Siciliaanse clans die de poorten naar de andere wereld bewaken. Dit om de monsters, die al eeuwenlang via deze poorten naar onze wereld willen doorstoten, uit te roeien. Hiervoor organiseren de clans zelfs jachtpartijen naar de andere wereld Niet alleen om de mensheid tegen deze creaturen te beschermen maar ook om hun verborgen museum met extraordinaire jachttrofeeën aan te vullen. Gelsomina begeesterd door haar opdracht wil een nieuwe kruistocht op poten zetten om eens en voorgoed met de bewoners van de andere zijde af te rekenen. Maar eerst wil ze Guiseppe uitschakelen. Iets wat op een sisser uitloopt. De drie op hem afgestuurde moordenaars falen jammerlijk. Ze worden vakkundig gefileerd door de mythische trimangre. Een katachtig wezen dat kan uitgroeien tot het formaat van een zwarte panter.

Tekenaar en scenarist Eric Stalner schotelt ons een geloofwaardig bijna realistisch fantasy-verhaal voor. Hij voegt met mondjesmaat nieuwe lijnen toe aan het verhaal waardoor hij letterlijk zijn publiek weet te bespelen. Stalner weet perfect hoe men spanning, avontuur, magie en mysterie kan combineren. Hierdoor ontstaat een wereld die balanceert tussen realiteit en mythe waarin alles mogelijk is. De tekeningen zijn tot in de puntjes afgewerkt, vertonen geen enkel spoor van haastwerk. Vooral het gedeelte uitgevoerd in zwart-wit is een streling voor het oog. Gedetailleerd tot en met, wat niet wil zeggen dat hij minder zorg besteed aan de uitwerking van de overige tekeningen in het verhaal. Vito 2: De trimangre is een strip die zeker en vast niet mag ontbreken in je collectie. Uitstekend idee van uitgeverij Daedalus om deze strip op te nemen in hun fonds. WG.