Ruimtekruimels 1 Space Dumplins

Space Dumplins van Craig Thompson.

Het verhaal draait om Violet en haar familie. Zij en haar vader en moeder leven op een space-trailer park en hebben moeite de eindjes aan elkaar te knopen. Vader Gar is een "Lumberjack" en werkt voor een grote energiemaatschappij en moeder Cera werkt bij een convectiefabriek.

Het grote probleem in hun wereld, die het hele heelal bestrijkt zijn zogenaamde Space Whales. Deze enorme dieren eten niet alleen alles wat los en vast zit op, soms hele planeten, hun uitwerpselen zorgen ook nog eens voor zeer veel overlast. Lastige hieraan is dat de "Whale poop" ook de enige energie/brandstof voorziening is. Vader Gar zijn werk is het verzamelen van deze uitwerpselen, een baan met de nodige risico's. Dit wordt pijnlijk duidelijk als hij op een dag niet meer thuis komt. Nadat Cera en Violet alle officiële wegen hebben bewandelt en overal nul op rekest kregen besluit Violet samen met twee bijzondere alien vrienden zelf haar vader te gaan zoeken. Een onderneming die nogal wat problemen en gevaar oplevert.

Ondanks dat dit boek gemaakt is voor een jong/ jong volwassen publiek snijdt het een aantal volwassen en recente thema's aan. Opvoeding, vriendschap, klassenverschil, energievoorziening, macht van grote bedrijven en nog een paar van dat soort onderwerpen. Dit samen met de tekeningen die toch duidelijk Thompson zijn met al zijn kleine verborgen elementen en de in mijn ogen eye candy inkleuring maken het een boek dat ik als volwassenen toch met erg veel plezier heb gelezen. Eerlijk is eerlijk, het is geen Blankets en geen Habibi maar al met al toch een zeer mooie strip.