Pluk 1 Pluk zoekt zijn vader

Wie zich wil onderdompelen in pure nostalgie zit goed met de Collectie Fenix van uitgeverij Brabant Strip. In deze collectie verschenen ondertussen al meer dan honderd albums. Helaas, niet alle albums zijn nog even vlot verkrijgbaar. Een aantal wordt zelfs al verkocht aan antiquarische prijzen. Pech dus voor de verzamelaar die nu pas inpikt op deze serie. Gelukkig voor hem of haar die nu pas de reeks ontdekt zijn de meeste verhalen afzonderlijk leesbaar. Zelden of nooit wordt geopteerd voor een langlopende reeks, met uitzondering van gagreeksen. Zo bracht deze collectie eerder al pure pareltjes bestaande uit ouder werk van Sleen, Bob de Moor, Hurey, Willy Vandersteen, Rik, Bob Mau en nog vele anderen. Met als doel deze bijna door het grote publiek vergeten strips opnieuw vanonder het stof vandaan te halen om zodoende het Belgisch striperfgoed te vrijwaren van de vergankelijkheid. Zo word ook het werk van Eugeen Hermans opnieuw in ere herstelt. Een man die in 1937 zijn carrière startte in Kinderland een Vlaams blad voor de jeugd. Later tekende hij nog voor diverse andere bladen, ze allen opnoemen zou ons te ver voeren. Hier bracht hij verhalen die hij ondertekende met Pink, Kapitein Lewis Jackson of El Anton. Deze laatste naam gebruikte hij als pseudoniem bij het tekenen van het album Pluk zoekt zijn vader dat verscheen in 't Kapoentje van 1947 nr 39 (25/12/47) t/m 1948 nr 28 (08/07/48). Nu voor het eerst in album bij Brabant Strip als nr 104 in de Collectie Fenix. Met Pluk schiep Hermans een onvergetelijk figuur die het avontuur aantrekt als een magneet. Een verhaal dat aanvangt als Pluks vader, een kapitein op de grote vaart, geen teken van leven meer geeft. Erger nog hij lijkt net als zijn schip als het ware verdwenen van de aardbodem. Pluk neemt kordaat het heft in handen en trekt op onderzoek. Het begin van een groots avontuur dat hem meevoert naar verre exotische bestemmingen en vreemde beschavingen. Waarin voor de toen heersende tijdsgeest de inboorlingen van Noord-Afrika en omstreken ongestraft in het ootje werden genomen. Alhoewel we geven het eerlijk toe dat Eugeen Hermans de inboorlingen de kans bied om de blanke die alles beter weet ook eens flink te grazen te nemen. Het verhaal bulkt van de clichés. Pluk die inscheept als verstekeling, opgepakt wordt door de bemanning en in de cel terechtkomt en zijn vrijheid herwint als hij de kapitein die overboord valt het leven red. Ook een ritje per kameel, een verborgen juwelenkistje en het terugvinden van zijn vaders schip staan op het programma. Met als afsluiter van het album de hereniging van zijn vader en moeder in de thuishaven. Eind goed al goed.

Verrassend voor die tijd is de tekenstijl van Eugeen Hermans die voor wie niet beter weet kan toegeschreven worden aan een hedendaagse tekenaar. Zijn tekeningen zijn uiterst verzorgd uitgevoerd en gevuld met dynamische en levendige figuren. Opmerkelijk is dat hij naar alle waarschijnlijkheid de eerste Vlaamse tekenaar is die tekstballons gebruikte in een strip. Het scenario voelt ondanks de vergleden jaren niet echt oubollig aan. Het is een puur onversneden avontuur recht voor de raap verteld. Soms wel iets of wat te snel wisselend van locatie wat het verhaal wat warrig maakt, maar dat is nu net de charme van deze oudere verhalen. Het album is uitgevoerd in zwart-wit wat het verhaal extra accentueert. Tot een tijdje terug was het werk van Eugeen Hermans zo goed als onbekend. Dank zij Brabant Strip werden al een aantal van zijn verhalen aan de vergetelheid ontrukt. WG.