Tin Lizzie 2 Rodeo junction

New Bay, zomer 1908, een stadje zoals vele anderen. Waar het leven voortkabbelt volgens de loop der seizoenen en waar zelden of nooit iets te beleven valt. Dit ingedutte plaatsje echter staat nu volop in rep en roer. Hier staat wat te gebeuren! Een titanenstrijd tussen automobiel en dier. Niet zomaar een dier maar een raspaard van het zuiverste water. Met als inzet Bicky een pronte jonge dame naar wiens hand Rhod haar liefje en Lord Knox haar aanbidder dingen. De weddenschappen georganiseerd door Louis, een vriend van Rhod, lopen als een trein. Tot een kenau behept met godsdienstwaanzin stokken in de wielen steekt. Zij wil de goddeloze rally en de weddenschappen verhinderen. Hierbij wordt ze een aardig handje geholpen door de plaatselijke wetshandhaver, haar man zoals al snel blijkt. Door het uitgekiende samenspel van dit duo belanden Rhod en Louis in de cel. Zeg maar dag met je hand tegen je liefje en de bergen poen. Gelukkig is er nog een derde pion in dit geheel. Met name de elfjarige Jake, die zijn vrienden nooit in de steek laat. Via een telegram stelt hij zijn opa tevens de wettige eigenaar van de auto op de hoogte van het gebeuren. Op het ogenblik dat het schijnproces tegen Rhod en Louis wordt ingeleid komt Jakes opa als de reddende engel op de proppen. Na het vervullen van de nodige formaliteiten kan de race van start gaan. En wat voor een race niet zomaar een race. Eentje waarbij mens nog dier gespaard worden en beide tegenstrevers aan elkaar gewaagd zijn. Helaas bij het ronden van de eerste bocht maakt Rhod een fikse uitschuiver met Tin Lizzie. Waarbij de automobiel tot schroot wordt herleid. Lord Knox waant zich gewonnen, maar Bicky wil een winnaar die voor haar vecht. Een revanche komt eraan. Jake besluit om Tin Lizzie op te kalefateren en zelf de wedstrijd te rijden na de uitschakeling van Rhod. Zal door Jakes inbreng Rhod zijn geliefde Bicky eindelijk in de armen kunnen sluiten?

Het scenario bedacht door Thierry Chaffoin zit vol vaart, het gaat ongelooflijk snel vooruit. De ene spannende scene is nog maar net gepasseerd of een volgende komt er al aan. Er zijn strips die voor de duizendste keer hetzelfde verhaal vertellen waarbij de lezers dan een paar mooie momenten beleven maar daar houd het dan ook mee op. Dit is beslist geen strip van twaalf in een dozijn. Deze scenarist brengt verhalen over mensen en dingen op een originele manier waarbij men zich als lezer betrokken voelt. Hij weet humor, tragiek en avontuur mooi met elkaar te combineren zonder dat het ook maar één moment ongeloofwaardig wordt. Het tekenwerk worden schitterend uitgevoerd door Dominique Monféry. Hij schotelt ons pagina's lang een pracht van een race voor waarbij de beelden voor zich spreken. Het tekenwerk zit vol dynamisme en aan de uitdrukkingen van hoofdpersonages en de bijfiguren wordt de nodige aandacht besteed. Men merkt meteen dat tekenaar en scenarist volledig op elkaar zijn ingespeeld. De ganse strip lijkt wel een stilstaande animatiefilm maar dan wel eentje van topkwaliteit. WG