Hilda (Pearson) 3 Hilda en de vogelparade

Men zegt dat dit een boek voor kinderen is en dat klopt ook wel, maar tevens slaagt deze kleine meid er in, mij, als volwassene, volledig te charmeren. Ze bezit daarvoor de unieke combinatie van constante nieuwsgierigheid, ondernemingszin en een grote dosis optimisme en hulpvaardigheid. Er is nog geen sprake van cynisme of andere volwassene trekjes, neen, dit is zo heerlijk onschuldig zoals alleen een kind dat kan zijn.

In deze aflevering van Hilda, zijn haar moeder en zij verhuisd naar de stad. De moeder, zoals zo wat alle moeders, heeft schrik voor de stad en dan vooral van de andere mensen in die stad, immers wat kunnen die Hilda wel allemaal niet aandoen. Dit tot grote ergernis van Hilda, waar ze vroeger door de bergen zwierf, moet ze nu thuis blijven. Gelukkig komen andere kinderen langs om met Hilda 'buiten' te spelen. Met behoorlijk wat tegenzin, geeft de moeder van Hilda haar uiteindelijk toch toestemming. En dan blijkt hoe verschillend Hilda is ten opzichte van de stadskinderen. Natuurlijk kan Hilda het niet laten om haar eigen mening weer te geven en uiteindelijk laten de andere kinderen haar achter met een gewonde vogel. Echter Hilda kent de stad nog helemaal niet en loopt verloren.. hoe zullen de vogel en zij ooit nog thuis geraken?

Dit was andermaal een heerlijk aflevering van Hilda. Het is niet alleen het verhaal dat aanspreekt, ook de tekeningen zijn van topkwaliteit. Ze lijken zo simpel, maar ze stralen allemaal zo een levensvreugde en plezier uit, dat dit boeken zijn waar het niet anders kan dan dat je je goed voelt na het lezen er van.

In het kort: een nieuw, tof sprookje voor jong en oud.. een aanrader!