Tin Lizzie 2 Rodeo junction

Wat moet een mens in hemelsnaam denken van een vrouw die zichzelf weggeeft als eerste prijs in een race tussen een paard en een blikken geval op 4 wielen? Is ze uit op (eeuwige) roem? Kan ze echt niet kiezen tussen de 2 kemphanen die om haar hand strijden? Is het haar te doen om het geld? Wel, de waarheid is niet zo eenvoudig, maar ik verklap hem hier niet! Of wat dacht u?! Maar het is wel een mooi gegeven, niet?!
Dit verhaal van de nog onbekende Thierry Chaffoin sleept je letterlijk en figuurlijk mee in een dolle rit van kinderlijk enthousiasme, spanning, wanhoop en diepe ontgoocheling. Eigenlijk betreft het hier een liefdesverhaal, verpakt in een haantjesgevecht tussen 2 om dezelfde vrouw strijdende heren. Een heel pak geloofwaardige elementen worden gekruid door enkele minder realistische toevoegingen. Net dat maakt dit album erg leuk om lezen.
De tekeningen van Dominique Monfery die door Julia Weber werden ingekleurd, geven dit album een bijwijlen eerder kinderlijk cachet mee, maar dat vormt mee de hele charme van dit boek. De personages krijgen een ontspannen en karikaturaal uiterlijk mee, maar op de momenten dat de spanning toeneemt, lijken ze te transformeren tot heel andere, serieuze wezens. Hierdoor is er een mooi evenwicht tussen het humoristische en het avontuurlijke. Dit alles maakt dit verhaal een tot een zaligheid om te lezen.

Als belangrijkste bedenking bij deze prachtige uitgave heb ik misschien deze: waarom niet de 2 albums meteen in een mooie integrale uitgeven? Dat biedt in deze volgens mij niets dan voordelen… Maar goed: in 2 delen leest het natuurlijk even goed!

Besluit: weer een mooie en uiterst aangename uitgave van Gorilla!

Een andere lovende recensie met samenvatting is er van blacktiger.