Junior & co 3 Vrije trap

Voetbal! Voetbal! Voetbal! Soms komt het een mens z’n strot uit. Allé, bij mij toch. Dat wil niet zeggen dat ik niet zo nu en dan eens goed kan genieten van een deftig potje ballen stampen. Maar meestal erger ik mij aan de degoutant hoge bedragen die in deze tot eenzame hoogten verheven sport omgaan. En dan het taalgebruik dat je hoort langs het veld: tenen krullend! De hele hordes voetballers en hun fans bewijzen natuurlijk dat deze sport nog lang niet over z’n hoogtepunt heen is. Enfin, eigenlijk staan deze bedenkingen voor het grootste deel los van deze uitgave van Strip2000, hoewel geld en stoere taal (en daar blijft het niet steeds bij) wel regelmatig voorkomen in deze bundeling.

De grappen die Joeri Donsu hier op papier laat zetten, zijn nogal divers van kwaliteit. Soms humoristisch, maar vaak ook vergezocht en eigenlijk niet grappig. Voor mij dan toch. De jeugd in huis kon deze humor duidelijk meer smaken, hoewel ook zij niet echt grote fans zijn van de sport. De reden dat het bij mij minder in de smaak valt is niet ver te zoeken: er zijn weinig verborgen boodschappen of woordspelingen te vinden in dit album. En net dat maakt gags vaak aantrekkelijk voor de iets oudere lezer. Toch?

Ook grafisch is het de eenvoud die overheerst. Geen ingewikkelde composities of gedetailleerde weergave van het verhaal, en een meestal ontbrekende achtergrond.

Besluit: vooral de jeugdige voetballiefhebbers die ook graag een strip lezen, zitten met deze reeks goed!