Sara Lone 2 Carcano girl

In “Sara Lone 2: Carcano Girl” surfen we verder mee op avontuur met deze jongedame die de misdaad als een magneet weet aan te trekken. In dit album wordt uit de doeken gedaan hoe de schat in de netten van Sara's vader terecht kwam. Hiervoor worden we terug geflits naar de noordkust van Yucatan mei 1561 waar een enorme vracht aan goud, sieraden en kunstwerken verdwijnt in het ruim van een galjoen. Een vervloekte schat die vergezeld wordt door de afbeelding van Buluc-Chabtan, een wrede god die een offer eist. Iets wat al snel bevestigd wordt. De bemanning niet echt opgezet met hun karig loon besluit om het bevel over te nemen en hun rechtmatig deel op te eisen. Tijdens de strijd die uitbreekt tussen de muiters en zij die de kapitein trouw bleven laat een blikseminslag het schip met man en muis vergaan. De schat blijft onaangeroerd eeuwen op de zeebodem liggen tot Sara's vader en zijn bemanning er een deel van opvist. Ieder bemanningslid houd hierover stijf de lippen op elkaar. Tot Sara's vader met een dronken kop het geheim van hun vondst prijsgeeft aan Leroy Chapman de baas van het syndicaat van de garnalenvissers. Hierdoor boycot Leroy Sara bij het vissen naar garnalen en de zoektocht naar de schat. Door zijn toedoen wil geen enkele blanke bij haar aanmonsteren. Tot ze ten einde raad twee kleurlingen aanwerft. Probleem is dat nog Sara nog Chapman de coördinaten in handen hebben van de plaats waar de schat zich bevind. Chapman geeft Sara nog één maand de tijd om haar schulden aan het syndicaat te vereffenen. Sara van geen kleintje vervaard geeft Leroy een mep in het aangezicht en wijst hem de deur. Iets wat hij haar niet vergeeft. Hij zweert wraak, neemt Sara's zwarte bemanningsleden op de korrel en laat haar boot opblazen. Als Sara dan toch de coördinaten in handen krijgt gaat Leroy samen met zijn neef achter haar aan. Iets wat hen beiden bijna het leven kost. In dit verhaal worden heel wat raadsels opgelost, we ontdekken wie Sara's vader ombracht en waarom. Tevens worden de coördinaten gevonden die naar de schat leiden en ontdekken we wat de voor de maffia bezwarende documenten bevatten die ooit opgeborgen werden in een sigarendoos.

Het scenario van Erik Arnoux is complex en gedetailleerd uitgevoerd met talloze sequenties waarbij locaties en objecten van belang zijn. Hij maakt intensief gebruik van documentatiemateriaal voor de kostuums van de personages en van allerlei gebruiksvoorwerpen die in de strip opduiken. Zelfs racisme dat in de jaren zestig nog welig bloeit wordt niet omzeild. Zijn scenario moet kloppen tot in de puntjes. Als men Eriks bronnen controleert op het internet blijken deze exact te kloppen. In deze Sara Lone worden fictie en werkelijkheid mooi in elkaar vervlochten. Het verhaal wordt opgedeeld in twee periodes. De eerste handelt over de Conquistadores die het goud meenamen op hun galjoen dat vier eeuwen terug zonk. Het tweede deel is de zoektocht naar de schat en de moeilijkheden die hiermee gepaard gaan. Net als in deel één sluimert de politiek op de achtergrond waarbij het debacle van de Varkensbaai in Cuba april 1961 toegeschreven wordt aan de toen kersverse president Kennedy. David Morancho is een nauwkeurig tekenaar, die naar verluidt rustig uren kan werken om een handeling goed te laten lopen. Hij reconstrueert affiches, logo's van verdwenen merken en etiketten op flessen gewoon om de lezer een gevoel van authenticiteit te geven. Een vakman pur sang. Op album drie is het nog even wachten. Het verschijnt oktober 2016 in het Frans. Voor de Nederlandse vertaling is het voorlopig koffiedik kijken. WG.