Sherlock Holmes (Lefrancq) 1 De rode bloedzuiger

We kennen allemaal deze beroemde detective geschapen door Arthur Conan Doyle. Er zijn veel van zijn verhalen in boekvorm verschenen en verfilmd. De eerste verfilming dateerde al van uit 1909 en met kerstmis (2015) verschijnt er weer een nieuwe aflevering van Sherlock met Benedict Cumberbatch in de hoofdrol. In die tussentijd zijn er zo’n slordige 210 verfilmingen gemaakt.

Doyle heeft Sherlock Holmes gemodelleerd naar zijn leraar Joseph Bell. Het eerste verhaal verscheen in 1887 in de Beeton’s Christman Annual en kreeg goede recensies.

In de rode bloedzuiger vinden Holmes en Watson een stervende man op hun stoep. De man zit onder de bloedzuigers die hem zo goed als leeg hebben gezogen. Wanneer er een rode koets voor de deur staat zonder koetsier stapt Holmes in. De koets rijdt naar een gokpaleis: de rode bloedzuiger. Hier begint een gevaarlijk avontuur voor Holmes en Watson waarbij hun aartsvijand Moriarty niet ver weg is.

Dit is een nog nooit gepubliceerd verhaal van Conan Doyle. Het is voor de strip bewerkt door André-Paul Duchâteau. Om eerlijk te zijn was ik wat teleurgesteld in het verhaal. Maar als je al zoveel detectiveverhalen hebt gelezen en gezien hebt ben je niet snel verrast door de uitkomst van het verhaal. Ik vond dit verhaal dan ook vrij voorspelbaar. Misschien was Doyle er daarom ook niet tevreden over en had het daarom nooit gepubliceerd.

De tekeningen zijn van Guy Clair. Hij heeft een vrij realistische tekenstijl die me wel bevalt. Ook op de inkleuring van Luce Daniels heb ik niets op aan te merken.

Sherlock Holmes op Ratatouille TV