A Song Called City INT 1 Deel 1
INT 2 Deel 2

Er drijft een enorme vloedgolf aan magische krachten door en over Antwerpen. Een kwaadaardige genius richt zijn pijlen op een groepje mannen die voor de lol jonge vrouwen ontvoeren en verkrachten. Via dit selecte groepje wil hij zijn macht over Antwerpen verder uitbreiden. Los van dit alles vinden we ergens op een kamertje studente Muriel die werkt aan een thesis met als onderwerp: “Verborgen invloeden van mystieke subculturen op de samenleving”. Muriel kijkt vol verwachting uit naar haar vriendin Mercedes om samen eens lekker te vrijen. Een laatste vrijpartij zoals al snel blijkt, Mercedes wil niet langer investeren in hun relatie. Het is de laatste keer dat ze elkaar zullen ontmoeten. Muriel stort zich als een gek op haar thesis, onbewust van het feit dat Mercedes in handen valt van bovenstaand groepje mannen. Zij wordt in stukken gehakt tijdens een occulte seance onder leiding van hun nieuwe leider. Zijn niet te stelpen dorst naar macht maakt dat meer meisjes verdwijnen. Waarna ze vreselijk verminkt en opengereten worden terug gevonden. Het groepje mannen beseft dat ze volledig fout zitten en willen zich ontworstelen aan de kwade krachten. Is er dan niets of niemand die deze koelbloedige moorden kan stoppen. Toch wel, een arrogante sjamaan Jonathan genaamd. Hij voelt de dreigende donkere satanische sfeer die er heerst in de stad en is vastbesloten om de duistere krachten uit te schakelen en de slachtpartijen een halt toe te roepen. Via een boekhandelaar komt hij in contact met Muriel waarbij hij voelt dat ze eveneens magische krachten kan herkennen. Zij kan echter volgens Jonathan niet ingeschakeld worden om het duister te bestrijden omdat ze haar gave niet of nauwelijks onder controle heeft. Toch weet Muriel via zijn vriendin Aisha zijn pantser te doorbreken. Muriel red zelfs als puntje bij paaltje komt op het nippertje Jonathans leven als hij na een krachtmeting met het duister niet ten onder gaat aan magie, maar gewoon neergeschoten wordt. Beide jongelui slaan hierop de handen in elkaar. Hun samenwerking begint al meteen als blijkt dat Aisha op mysterieuze wijze is verdwenen.

De beide albums van “A song called city” zijn het debuut van aanstormend talent Rik Willemen. Die in samenwerking met Bram Michielsen het eerste album op poten zette. Waarna hij album twee volledig zelf uitwerkte. De beide albums staan bol van magie en spelen zich af in onze hedendaagse wereld. Een wereld waarin nog weinig mensen geloven in magie, demonen en duistere krachten. Maar waar ingewijden toch nog steeds het pad van het duister kunnen doorkruisen en afremmen. Rik Willemen laat zijn figuren een gewoon dagdagelijks leven leiden maar eens het donker wordt gaan ze volop aan de slag om hun medemensen te vrijwaren van het kwaad. De tekeningen zijn mooi en vlot uitgewerkt. Spreken aan en tonen een universum waarin magie, moord, en doodslag en een dosis seks perfect thuishoren. Rik Willemen experimenteert met allerlei tekenstijlen. Gaande van tekeningen ondergebracht in klassieke kadertjes tot twee pagina's beslaande actiescènes. Dit alles gebracht in zwart-wit uitvoering aangevuld met mooie steunkleuren. Bruin, blauw of dan weer groen aangepast aan de situatie waarin het verhaal zich verplaatst.. Wat het verhaal extra accentueert en net dat ene stapje hoger tilt. Beide verhalen begonnen hun leven als voorpublicatie in het Engels op de site www.asongcalledcity.com Waarna ze vertaald werden in het Nederlands waarna album 1 verscheen medio 2014 en album 2 in oktober 2015 bij VOS uitgeverij. Een stripuitgave die bewijst dat er in Vlaanderen nog talent aanwezig is dat de fakkel perfect kan overnemen van de al iets oudere stripgarde. WG