Rolfke & Rulfke S6 De diamant van de vrede

Het is een merkwaardig gegeven: in een periode dat strips bijna letterlijk verketterd werden vierden striptijdschriften als Kuifje/Tintin, Robbedoes/Spirou en Pilote hoogtij. Ook kranten verdrongen zich om hun portie strips zo populair mogelijk te maken, waarbij een overstap van de ene krantengroep naar de andere voor heel wat deining kon zorgen. Denk maar aan Marc Sleen.

Veel kranten hadden ook een jeugdbijlage. In Het Laatste Nieuws heette deze Pum Pum, waarvoor de toen 21-jarige Georges De Buyser (Geo) vanaf 1960 verhalen schreef en tekende van Rolfke en Rulfke.

Het allereerste verhaal, tot nu nooit gepubliceerd in albumvorm, is nu verschenen bij Uitgeverij Bonte. De diamant van de vrede is een klassiek opgebouwd verhaal van 2 jongelingen die de strijd aan gaan met gangsters om de diamant uit de titel veilig op zijn bestemming te brengen. Er zijn meerdere confrontaties en de avonturen worden met een behoorlijke vaart verteld.

Grafisch staat Geo duidelijk onder de invloed van kleppers als Franquin, Peyo of Jidéhem. Zo houdt Rulfke qua personage wat het midden tussen Pirrewiet en Steven Sterk. Dat Geo nog erg jong was merk je ook aan de evolutie die het tekenwerk ondergaat doorheen het album.

De uitgave die Peter Bonte verzorgde moest noodgedwongen terug gaan naar de oude kranten, omdat de originele platen verdwenen zijn. Dat zorgt onvermijdelijk voor een mindere kwaliteit dan wat we tegenwoordig gewoon zijn. Soms zijn de schaduwen van de teksten die op de achterkant van de strip in de krant stonden nog vaag doorschemerend te zien. Maar globaal gezien stoort dit niet, zeker als het in het voorwoord wordt uitgelegd. Het was immers dat, of niets.

Vooral oudere lezers die als kind Pum Pum verslonden zullen blij zijn met dit stukje jeugdsentiment. Het is fijn dat ook dergelijke uitgaven nog mogelijk zijn. Ze maken ook deel uit van het bijzonder rijke stripverleden in ons land.