Enorme angst 1 De opstand der oceanen
2 De vijand uit de diepte

Het jaar 2157. De milieuvervuiling is zo goed als opgelost, de opwarming van de aarde en de stijging van de zeespiegel is tot staan gebracht.. Tot opeens tot ieders verbijstering het water op aarde niet meer bevriest, met als gevolg het razendsnel afsmelten van de beide polen waardoor tsunami's, stormvloeden en overstromingen de bewoonde wereld vernietigen. Een ramp niet veroorzaakt door de mens maar door vijandelijke mysterieuze intelligente wezens. Bruno Dax en Kousien Tscei zijn getuige van de ramp. Samen met Pol Nazaire worden ze opgeroepen door generaal Driss, die hen de opdracht geeft om af te dalen in de ondergelopen straten om de wezens van niet menselijke oorsprong, Torpido's genaamd, op te sporen die de catastrofe veroorzaakten. Wat bijna fataal afloopt voor Bruno. Tot zover een korte samenvatting van album één. We zijn nu bijna drie maanden verder. Een groot deel van de overlevenden van de bijna alles vernietigende stortvloed zoekt zijn heil in de bergen op zoek naar drinkbaar water en droog land. De wereld zoals iedereen kende is voorgoed gewijzigd. Meer dan de helft van het aardoppervlak is verworden tot oceaan. In het water is niet langer de mens heer en meester. Zijn territorium werd ingepikt door de hier boven genoemde Torpido's zoogdieren sterk gelijkend op een dolfijn. Even intelligent als deze laatste maar stukken agressiever. Ze zwemmen aan enorme snelheden door het water, elektrocuteren iedereen die hen te kort benaderd en zijn in het geheel niet bevreesd voor de mens. De wetenschappers staan voor een raadsel weten niet hoe de dieren te bestrijden. Tot een ploeg wetenschappers op een slinkse manier een aantal Torpido's weet te verschalken, ze opsluit in enorme aquariums en ze bestudeert om zo hun vijand beter te leren kennen. Onder de gevangen dieren bevind zich een uitzonderlijk exemplaar.

Zelfs in gevangenschap wil hij zich nog meten met zijn belagers. Al snel blijkt dat dit dier via radiogolven met de buitenwereld communiceert en als spion fungeert voor zijn medestrijders buiten het laboratorium. Waardoor iedere militaire operatie perfect afgeblokt wordt door zijn soortgenoten. Buiten dit alles is er nog barslecht nieuws op komst voor de mensheid. Er is namelijk een nieuw fenomeen ontdekt. Over een paar dagen zal het water niet meer verdampen, waardoor het nooit meer zal regenen en het grondwater onvermijdelijk verdwijnt in de oceanen waardoor bronnen en meren komen droog te staan. Er zal zelfs geen vochtigheid meer in de lucht ontstaan waardoor mens en dier zal uitdrogen en hierdoor voorgoed van de aardbodem zal verdwijnen. Zal de mensheid verdwijnen, zullen de Torpido's de macht overnemen of zullen de wetenschappers in samenspraak met de militairen een ultieme oplossing weten uit te dokteren om de mensheid alsnog te redden? Vragen die naar alle waarschijnlijkheid beantwoord worden in het derde en afsluitende album. De strip is gebaseerd op de gelijknamige roman van Stefan Wul, een Franse schrijver die elf goed doordachte sciencefiction romans schreef in de jaren vijftig. Enorme angst is tijdloze sciencefiction die door Denis Lapière werd opgewaardeerd tot een hedendaags verhaal, aangevuld met mooi uitgebalanceerde tekeningen van Mathieu Reynès. Met deze uitgave kunnen we kennismaken met een klassieke meesterwerk van Stefan Wul, niet in roman maar nu gevat in een stripjasje. Wij zijn alvast fan. WG.