Sigmund A10 Sigmund weet wel raad met spiritualiteit

Sigmund weet wel raad met spiritualiteit? Ik dacht het niet! Enfin, soms wel, soms niet. Hij slaat de bal menigmaal mis en slaagt er vaak in z’n klanten weg te jagen. Al dan niet met opzet. Feit is dat spiritualiteit geen gemakkelijk onderwerp is, zelfs niet voor een top-psychiater. De individuen die over de drempel van onze -ondertussen welbekende- psy komen zijn dan ook niet de meest ...euh… normale exemplaren. Ze blijken allen wel een of andere spirituele bezieling te hebben (als het al bij één blijft). Van healing, over voetreflexologie tot moxatherapie passeren de revue. Ik ga eerlijk bekennen dat deze verheven vormen van beleving niet aan mij besteedt zijn en dat ik van vele zelfs nog nooit gehoord had! Ik vermoed van de auteur trouwens hetzelfde voor hij aan de zoektocht naar inspiratie begon voor deze gags. Maar ik kan mij natuurlijk vergissen.

Deze hoeveelheid aan onbekende termen zorgt ervoor dat niet alle grappen even goed overkomen. Er zijn er zelfs heel wat die ik ronduit flauw vind. Deels door gebrek aan kennis, deels gewoon omdat de boodschap niet vlot genoeg overkomt. Gelukkig overheersen de goeie gags, ook in aantal, waardoor dit album een aangenaam tijdverdrijf vormt. Er zijn behoorlijk wat hilarische en heel herkenbare pagina’s die dit boekje de moeite waard maken.
De manier waarop De Wit z’n personages op papier zet, is ronduit subliem. Met enkele pennentrekken bezorgt hij ons een prachtige weergave van allerlei types mensen. Hij bedient zich daarbij soms van karikaturen en op andere keren juist helemaal niet en beperkt hij zich tot een enkele lijn die puur de essentie op papier zet. Het bijzondere in z’n werk is dat hij precies weet welk typetje hij op welk moment moet inzetten. Een indrukwekkende prestatie!

Besluit: problemen met spirituele zielenroerselen? Neem dit album ter hand en je zal ze lachend van je af kunnen zetten … of niet… (afhankelijk van je mate van bezieling)