De wapenmeester 1 De wapenmeester

Wanneer Xavier Dorison iets op de markt brengt is het meestal halsreikend uitkijken wat voor moois hij deze maal in scenario heeft gegoten. "De wapenmeester", een 96 pagina dikke klepper in hardcover, uitgegeven door Dargaud werd dan ook met argusogen bekeken, gewikt en gewogen. De tekenaar van dienst is deze maal Joël Parnotte, wat minder gekend bij ons maar toch al enkele stevige stripreeksen gemaakt. Met "Het bloed van de Porphyres" en "Hong Kong Triad", waarvan we bij de eerste het vermoeden hebben dat de vertaling stil is gelegd en de tweede één van de weinige reeksen is die Maton volledig heeft uitgebracht, in het achterhoofd weet je al ongeveer welke prachtige plaatjes je mag verwachten. En laat het gezegd zijnde: de man is in de positieve zin geëvolueerd.
"De wapenmeester" is een Middeleeuws-epos. Typisch omdat ook hier de goede en de slechte tegenover elkaar staan maar de grens is iets waziger. De slechte is niet doorslecht en de goede is dan ook weer niet die brave, mooi opgedirkte ridder in zijn harnas dat de een of andere in gevangenschap levende deerne moet gaan redden. Dit verhaal handelt over twee mannen die strijden voor het recht om wapenmeester te mogen worden van de koning. Een zeer gegeerd en voornaam gegeven in deze tijd. Graaf Maleztraza en heer Stalhoffer strijden voor deze eer op leven en dood. Nadat het zwaard van Maleztraza breekt is het, mits akkoord van de tegenpartij, toegestaan om een tweede zwaard te gebruiken. Hij kiest voor de sabel, een veel lichter wapen en handiger in gebruik. De strijd eindigt onbeslist maar het is toch Graaf Maleztraza die de wapenmeester zal worden. Stalhoffer trekt zich terug en verdwijnt van de aardbodem. Maleztraza wil echter een revanche. Tot vier jaar duurt het voor hij Stalhoffer terug op het spoor komt. Stalhoffer komt ondertussen rond met zijn zwaardkunsten in dienst te stellen van iedere rechtgeaarde die hem nodig heeft. Tot op de dag dat hij Gauvin van Bremen met de jonge Hans tegenkomt. Zij bezitten een vertaalde bijbel, eindelijk een bijbel voor het gewone volk, en trachten om deze tot in Genève te brengen om die in grote aantallen te laten drukken. Stalhoffer besluit na lang dralen om hen daarbij te helpen. Met de hete adem in de nek van Maleztraza weet je zo dat dit niet zonder slag of stoot zal verlopen.
Bij deze "De wapenmeester" heeft Dorison zichzelf overtroffen. Zijn sterke scenario's zijn alom geprezen maar met deze strip combineert hij verschillende extremiteiten zoals het geweld met de zachtheid, de arrogantie met het medeleven, het terreur met de goodwill. Dit in combinatie met de afgewerkte tekeningen van Parnotte en je hebt zo een album in je handen die wel eens heel hoog zou kunnen scoren in 2015.

Deze lezer is verkocht en heeft voor een keer spijt dat dit een one-shot is.