Red skin 1 Welcome to America

Amerika jaren 70. De première van de film “Hete perversiteiten” wordt door het aanwezige publiek op luid applaus onthaald. Als steractrice Lyn haar fans aan de uitgang van de bioscoop wil groeten wacht haar een verrassing: Een bende activisten schreeuwt de wildste slogans en wil de erotische film verbieden. In deze losgeslagen meute bevind zich Jacky Core, een dame christelijker dan de paus en belust op een zetel in de senaat. Als Lyn samen met haar vriend huiswaarts rijd springt vanaf een brug één of andere gek op hun auto. Hij verbrijzeld de voorruit, waardoor de chauffeur als een gek begint te remmen. Een fataal manoeuvre waarbij de wagen over de kop slaat. Onder het oog van hun belager sterven beiden inzittenden in een alles verterende brand. Rusland, iets verder in de tijd. Hier geniet Vera, een spionne getraind in alle mogelijke technieken, van een welverdiende 14-daagse vakantie die ze wil doorbrengen bij vrienden. Helaas, na amper één dag rust roept de plicht: Zij krijgt een door Brejnev uitgedokterde opdracht om te infiltreren in Amerika. Niet zomaar infiltreren, maar als superheld om de Timmerman uit te schakelen. Een naam hem toebedacht omdat hij mensen op gewelddadige wijze vermoord, gewoon omdat ze hun medewerking verlenen aan erotische films of omwille van hun seksuele geaardheid. Telkens hij een trofee toevoegt aan zijn palmares stijgt de populariteit van Jacky Core en wordt de invloed van haar beweging groter, wat de Russen met lede ogen aanzien. Zij vrezen dat eens Jacky verkozen wordt het Saltproject (verdrag over de nucleaire ontwapening) op de lange baan geschoven wordt, waardoor de koude oorlog tussen Amerika, Europa en Rusland wel eens zeer warm zou kunnen worden. Eens aangekomen in de Verenigde Staten kwijt Eva zich voortreffelijk van haar de haar opgedragen taak. Zelfs zo goed dat haar opdrachtgevers haar iets of wat willen temperen. Iets waar ze zich totaal niet aan houd.

Het verhaal werd uitgedacht door Xavier Dorison (De profeet, Undertaker,…) Hij brengt een vlot lopend scenario dat Vera als superheldin in het middelpunt van de belangstelling plaats. Zij is een pure godin, een wonder van een vrouw waar alles op de juiste plaats zit en ze heeft een karaktertje om u tegen te zeggen. Het geheel is luchtig en dolkomisch opgevat en doorweven met de juiste dosis actie en geweld. Pure pulp, maar dan wel stevig doordachte pulp. Tekenaar van dienst is Terry Dodson (The Avengers, Dare Devil..) die af en toe de Amerikaanse comics even terzijde schuift om zich dan eens uit te leven met een Europese strip. Iets waarin hij met verve slaagt. Hij brengt een dame in beeld die weinig aan de verbeelding overlaat. Eentje die in de mooi uitgetekende actiescènes te keer gaat als een duivel in een doosje. Iedere pagina is als het ware een lust voor het oog. Laat je echter niet misleiden door de aantrekkelijke cover die waarschijnlijk uitsluitend als verkoopelement gebezigd wordt. In het verhaal wordt veelvuldig verwezen naar erotiek en aanverwanten, maar het komt in de tekeningen nauwelijks aan bod. Slimme jongens bij Daedalus. WG.