Hermanus (Strip 2000) 3 Applaus

Oude bekende Hermanus begroeten we steeds met de nodige egards. Onze eerste ontmoeting dateert ergens van omstreeks 2007. Toen verscheen bij uitgeverij Stichting Uitgeverij Stripschrift het album “Onzinnige avonturen 1”. Waarna de uitgeverij om één of andere ons onbekende reden de reeks niet meer verder zette. Maar zoals reeds meermaals gebeurde in het wereldje van de humorstrips dook uitgeverij Strip 2000 op als de reddende engel waardoor Hermanus zijn comeback maakte. Waardoor hij opnieuw vlot een groot publiek kan bespelen. Hermanus is ontsproten en gebaseerd op de Nederlandse cabaretier Herman van Veen. Die treffend in beeld wordt gebracht door Jan Bart Dieperik. Een tekenaar die zich schuilhoud achter het pseudoniem “Crazie Dutch Men”. Hij is een trouwe fan van Herman van Veen en voelt zich uitermate geïnspireerd door de beeldtaal die Hermann tentoon spreid op het podium. Hier moest en zou een strip van komen! Uiteraard wordt de toneelperformance van Herman niet uitgekleed. Wat op het toneel onmogelijk uitvoerbaar is verwerkt hij in zijn strip. Hij plaatst Hermanus die steevast gekleed gaat in een zwart-wit geblokte overjas en voorzien is van een knalrode neus in onze hedendaagse leefwereld. Waar om het even welke situatie zich uitstekend leent voor één of andere woordloze grap. Waarbij het figuurtje de ene maal de boventoon voert en een andere maal aan het kortste eind trekt.

Hierdoor wordt het figuurtje ondergedompeld in de meest dolkomische situaties. Iets wat ondertussen reeds resulteerde in drie goed uitgewerkte albums. Crazie Dutch Men voert een vlotte tekenstijl waarbij hij zich vooral richt op de uitvoering van de grap. Hierdoor worden de tekeningen ontdaan van bijna alle decor en kan de lezer volop genieten van de clou. Voor diegenen die houden van goed doordachte gags met net dat ietsje meer is dit album beslist een aanrader. Voor de echte liefhebbers van Hermanus is er uitstekend nieuws. Na dit derde album staat er al een vierde op stapel. Het wordt alvast uitkijken naar “Sprakeloos” WG.