Mexicana 3 Deel 3

Heiligt het doel de inzet van alle mogelijke middelen? Dat is zo een beetje de vraag waar het hier om draait. Natuurlijk is het logisch dat een vader er alles wil aan doen om zijn zoon te bevrijden uit de handen van een gewelddadig kartel, alleen... alles? Echt alles? Vooralsnog ging de vader er in mee en volbracht hij de opdrachten van het kartelhoofd in ruil voor het leven van zijn zoon. Maar Emmet heeft als politieman toch wel enige bezwaren met wat hij aan het doen is om zijn zoon te redden. Het spel wordt ook steeds zwaarder en Kyle, de zoon, voelt zich ondertussen wel thuis tussen de ruige mannen van het kartel. Emmett zit in een onhoudbare situatie. Men zegt altijd wel dat alles mag in liefde en oorlog, maar is dat ook zo? Het kan bijgevolg niet anders dan eindigen in een ultiem vuurgevecht.. wie wint en wie verliest?

Dit is een vlot geschreven verhaal waar niet alleen zwart en wit bestaat, maar een heel scala aan grijstinten meedoen. Het begon als een spannend verhaal dat emotioneel en moreel vragen stelt om over te gaan in een laatste confrontatie dat vol drama en tragedie zit. Tot daar vond ik het ook geweldig.. een actievolle thriller waarbij het karakter van Emmett danig op de proef wordt gesteld. Maar toen ik het boek toedeed, was er toch iets dat niet helemaal klopte en na een tijdje viel mijn frank. De epiloog, die laatste paar pagina's, neen die hadden er beter niet ingezetten. Na de rollercoaster van gebeurtenissen en emoties zie ik niet in hoe Emmett zo vlug kon schakelen naar een happy ever after. Dat is te gehaast na wat er net allemaal gebeurd is. Dit klopt niet! Een einde dat niet die laatste vragen had willen beantwoorden, maar dat gestopt was na die laatste confrontatie (op pagina 43 als je wil weten waar te stoppen) was zo veel sterker geweest.
Natuurlijk zijn dit maar de laatste pagina's en als je die even wegdenkt, is dit een geweldige trip geweest. Een interessant verhaal, krachtig uitgewerkt en weergegeven en afgewerkt met een emotionele uppercut, ja dit lees ik graag. Hopelijk werken ze nog van die verhalen uit (maar stoppen ze dan op tijd).

De tekeningen zijn ruig en ruw, dus niet bepaald mooi te noemen maar dat is juist zo treffend voor dit verhaal. Het past. Voor de inkleuring is dikwijls gebruik gemaakt van warme aardkleuren, wat door het contrast met het verhaal dat laatste nog scherper stelt. Dit is goed gedaan.

In het kort: vroeger stoppen (pg 43) en je leest een dijk van een strip!