Murena S2 Artbook

Een "achter de schermen" van een top serie door twee heren die onze kijk op het Romeinse Rijk enigszins hebben gewijzigd. Deze periode werd voornamelijk uitgebeeld in de avonturen van Alex waar alles braafjes verliep, geen enkel teken van losbandigheid was te zien en waar de mensen braaf in het gelid liepen. Zo niet bij Murena. Hier was het doel om de Romeinen zo voor te stellen als ze werkelijk waren: barbaren met een hele hoop pretentie, waar sodomie, pedofilie en veelwijverij schering en inslag waren, de gruwelen van de arena zonder schroom op papier werden gezet, waar naaktheid geen taboe was...
Dat Philippe Delaby groot is geworden door Murena zou oneer doen aan de man. Murena heeft hem bekend gemaakt bij het grote publiek, dat klopt, maar voor deze reeks was Delaby reeds een tekenaar van zeer grote klasse. Het heeft zijn leven veranderd, zeker. Zoals op de cover van deze strip zo mooi omschreven staat: "De kwetsbaarheid van de tekenaar versterkt de kracht en de visionaire sensualiteit van de lijn. Het esthetische genot schraagt de striktheid van de stijl."

Dat Delaby ons jammer genoeg recentelijk verlaten heeft is alom geweten. Deze Artbook zal dus een soort van eerbetoon aan de man zijn. En toch... Ook mocht Delaby nog geleefd hebben dan zou dit prachtig boek ook wel zijn weg hebben gevonden naar de lezer, de liefhebber van de reeks alsook voor diegenen die het Romeinse Rijk een warm hart toedragen of voor de lezer die gek is van de realistische tekeningen. Delaby heeft namelijk nooit de scherpe kantjes van zijn tekeningen gevijld, geen enkel taboe ging hij uit de weg, alles werd op papier gezet zoals hij het voor zich zag, gesterkt door een grote gedocumenteerde bagage die hij samen met Dufaux door de jaren heen heeft opgebouwd.
Wat krijgen we te zien in dit artbook? Wel de gebruikelijke schetsen, probeersels, voorstellen voor platen, covers of gewoon volledig afgewerkte tekeningen, puur voor het plezier of in opdracht van. Deze tekeningen worden doorspekt van teksten die al dan niet iets te zien hebben met het onderwerp maar steeds verrassend en spitsvondig zijn. Een voorbeeld: "Het gezicht staat in directe relatie met het lichaam. Het geeft een personage balans en eenheid". Of ook: "Ik steek evenveel tijd in het tekenen van een gezicht als van een heel decor". Ook worden hier en daar sluiers opgelicht waar Delaby de mosterd is gaan halen en wordt zijn (werk)relatie met Dufaux honderdduizend maal bejubeld.

Dit, laten we het dan maar zo noemen, eerbetoon aan Delaby is een prachtig boek die heel wat openbaart, van de eerste lijn op papier tot het tot stand komen van het zoveelste deel van Murena.
Ik had al oneindig veel respect voor Delaby en Dufaux maar dat is nog vele malen groter geworden.