Campus Stellae 3 De brug van de drie duivels - Van Arles naar de Pyreneeën

Op relatief korte termijn verschenen er twee reeksen die ons leiden naar Compostella. Een bedevaartsoord dat het hoogtepunt van de pelgrimage beleefde ergens tussen de 12de en 14de eeuw. Verwacht hier geen bespreking van de strip “Op weg naar Compostella” van Jean-Claude Servais. Een verhaal dat ondertussen twee albums beslaat en die we tegen beter weten in toch aankochten. Die we om te saai en te belerend, steeds verder naar achter opschuiven in de voorraad nog te lezen strips. En die naar alle waarschijnlijkheid nooit zullen gelezen worden. Maar we dwalen af we richten ons op Campus Stellae een reeks die min of meer een gelijkaardig verhaal vertelt maar dan geplaatst in in een meer historische context. Namelijk het jaar onzes heren 1294. Deze vier albums tellende serie oorspronkelijk verschenen bij uitgeverij Glénat werd opgepikt door Dark Dragon Books. Een uitgever die de laatste tijd wel meer reeksen oppikt van Lombard en Glénat. Het geheel wordt gebracht als een soortement van middeleeuws historisch politieverhaal dat ons leid via kronkelige wegen die voeren naar Compostella. In dit verhaal ontmoeten we Adeline, die haar meesteres Catherine red van de dood tijdens een uit de hand gelopen ruzie tussen haar vriend die haar net betrapte met haar minnaar. Na het fataal aflopend handgemeen slaan beide vrouwen op de vlucht. Ze besluiten als boetedoening voor wat ze Catherines vriend aandeden een tocht naar Compostella te ondernemen als vergeving van hun zware zonde. Maar de weg naar het bedevaartsoord is lang en gevaarlijk. Niet alleen moeten ze uitkijken voor soldaten die hen achtervolgen voor de misdaad die ze begingen maar tevens is het uitkijken voor dieven en andere rapaille dat er niet voor terugdeinst om de pelgrims aan te randen, te beroven of te vermoorden.

Dank zij hun gids Alberto weten ze via sluipwegen en omwegen hun achtervolgers en de rondzwervende dievenbendes veelal te ontwijken. Groot is de ontsteltenis als ze ondanks alle voorzorgen net als ze het midden van een brug bereiken toch overvallen worden door een drietal boeven. De beide vrouwen slaan op de vlucht en Alberto die hen wil beschermen wordt gewoonweg over de brugleuning gekieperd. Gelukkig kan hij zich op het nippertje vastgrijpen aan de funderingen van de brug. Is dit het einde van hun tocht? Bereiken ze ooit Compostella of zit vanaf nu alles tegen? Wordt hun schuld kwijtgescholden of worden ze berecht en wacht hen een lange gevangenisstraf? Vragen die opgelost worden bij aankoop van dit album. Een album dat zeker en vast geen teleurstelling inhoud. Waarbij de lezer die om één of andere reden de twee eerste albums miste geen voorkennis nodig heeft van de eerdere verhalen. Ieder verhaal kan perfect afzonderlijk gelezen worden. Wie de nieuwe catalogus van Dark Dragon al even kon inkijken die de periode van januari tot en met juni 2016 beslaat zal opmerken dat deze uitgever zijn uitgavenbeleid drastisch herschikte. Niet langer verschijnen alle albums die ze uitbrengen in hardcover. Het grootste deel van hun uitgaven verschijnt nu bijna uitsluitend in softcover en is te koop aan de democratische prijs van 8,95 euro. WG.