Corto Maltese 0 De jeugd 1904-1905

Dit verhaal speelt zich af tijdens de Russisch-Japanse oorlog begin vorige eeuw. Aan de geschiedenis van deze oorlog wordt voorafgaand aan deze strip uitgebreid aandacht besteed. Zelf vind ik dit soort extra’s altijd wel interessant.

Wanneer de Russen zich hebben over gegeven aan de Japanners weigert Raspoetin zich over te geven. Hij deserteert. Ondertussen heeft oorlogscorrespondent en schrijver Jack London een Japanse officier beledigd. Deze eist genoegdoening in de vorm van een duel.

Eigenlijk vind ik de titel van deze strip niet zo goed gekozen. Het wekt de indruk dat Corto Maltese de hoofdrol in dit verhaal heeft, maar in werkelijkheid zijn de belangrijkste rollen weg gelegd voor Jack London en Raspoetin. Corto komt pas op pagina 37 op het toneel en speelt dan nog een bescheiden rol. Een reden hiervoor kan zijn dat deze strip een onafgerond verhaal is. Toch kunnen de laatste pagina’s worden beschouwd als een einde.

Hugo Pratt, geestelijk vader van Corto Maltese, heeft weer eens een boeiend verhaal geschreven. De personages komen goed tot ontwikkeling en er zit diepgang in het verhaal.

Ook de tekeningen zijn weer van Pratt’s hand. Hij heeft ervoor gekozen om maar liefst 12 plaatjes op één pagina te tekenen. Zelf vind ik dat normaal gesproken wat erg veel, maar omdat er vooral personen op te zien zijn en er weinig decor is geeft het toch een rustig beeld. Ik heb begrepen dat de herdruk van dit album wat dikker en kleiner van formaat is waardoor de platen wat groter afgebeeld konden worden. Misschien loont het om ook deze herdruk aan te schaffen.

Ik vind dit weer een prima album van de hand van één van mijn favoriete scenaristen/tekenaars.

Corto Maltese op Ratatouille TV