Carthago 4 De monolieten van Koubé

De jacht op historisch belangrijke trofeeën -en dan vooral van mythische diersoorten- van de excentrieke miljardair Feiersinger heeft de man per ongeluk op de ruïnes doen stuiten van een onbekende en verloren gegane beschaving. Enorme monolieten met tal van opschriften stellen de wetenschap voor een raadsel, maar de miljardair is vast van plan het geheim te ontraadselen.
Traditiegetrouw kent dit album een dramatische start: we worden onmiddellijk geconfronteerd met de wreedheid van de oceaan, of beter gezegd van het leven in de oceaan. Ook nu weer speelt de grootste bekende predator uit de oceaan een hoofdrol. Daarna deemstert z’n rol in dit verhaal echter weg.
Waar het verhaal zich tot en met deel 3 vooral richtte op het vinden en vangen van een megalodon (meer info over dit creatuur op Wikipedia), zagen we een kentering in deel 3 en dan vooral op het einde. Die nieuwe ontwikkelingen hielden de belofte in dat we een antwoord zouden krijgen op de vraag hoe zo’n immens monster zolang heeft weten te overleven en erin slaagde verborgen te blijven. Na het vorige deel verwachtte ik dan ook heel wat antwoorden en grootse, nieuwe ontdekkingen. Jammer genoeg komen die er niet. Het hele album gaat op aan het verder uitspitten van het leven van Kim en haar geadopteerde dochter Lou en lijkt vooral een aanloop naar een climax in het volgende deel. Dit wil niet zeggen dat dit album vervelend is want er zijn genoeg zaken waar je bij stil kan staan. Toch had ik liever een duidelijkere evolutie en meer antwoorden gezien. Dit album voelt nu veel te veel aan als het uitmelken van een succesvolle reeks. Deel 5, dat het einde van deze cyclus inleidt, zal hopelijk wel tegemoet komen aan deze vraag naar duidelijkheid.
Jovanovic is, na Henninot (delen 1 en 2), de tekenaar van dienst. Zijn werk kenmerkt zich door een vrij natuurgetrouwe weergave van de achtergronden en blinkt vooral uit in een aantal erg gedetailleerde totaalbeelden en de duistere (onderwater)shots. De personages zijn echter minder uitgewerkt en de gezichten blijven eerder vaag.

Besluit: een prachtige reeks die zonder twijfel nog heel wat verrassingen in petto heeft, maar dit album vond ik voor het grootste deel overbodig.