Oude bokken & groene blaadjes 1 De zwarte vlek

Het zit hoofdinspecteur Arbuckle van Schotland Yard niet mee. Al vijf jaar lang probeert hij de Londense edelman Sir Walter Rutherford, die hij verdenkt van criminele feiten, achter de tralies te stoppen. Tot op heden draaiden al zijn pogingen op niets uit. Er schijnt echter licht aan de horizon als hij Alcorn, de boekhouder van Sir Walter, weet om te kopen. Deze is ondergedoken in het huis van de hoofdinspecteur en heeft de gecodeerde boekhouding van zijn werkgever overgedragen aan Arbuckle. In ruil voor een koninklijk pardon, een document dat onze boekhouder vrijstelt van vervolging, wil Alcorn getuigen tegen zijn voormalige werkgever. Dit document waarop de hoofdinspecteur al meer dan twee weken wacht moet ondertekend worden door Lord Dravott. Het is echter niet de Lord die hem het papier overhandigd maar zijn nichtje Miss Mac Millan. Zij wil dat onze hoofdinspecteur haar het verhaal en waar het geheel om draait van naaldje tot draadje verteld. Arbuckle neemt haar mee naar huis, maar wegens het late uur wil hij haar niet door het nachtelijke Londen laten zwerven. Net op deze nacht dat Miss Mac Millan bij hem overnacht wordt de boekhouder vermoord. Uiteraard valt de verdenking op Sir Walter, maar deze is nu net met zijn wagen in de vroege namiddag om het leven gekomen. Hoofdinspecteur Arbuckle wordt meteen na de moord via invloedrijke en hooggeplaatste personen, die zelfs behoren tot de koninklijke familie, aan de kant geschoven. In welk onwelriekend zaakje is onze diender terecht gekomen en welke stinkende aalput heeft hij door zijn eigengereide optreden geopend? Het wordt een strijd tussen de wet en de adel. Wie trekt er aan het kortste eind en zal onze speurder ondanks al tegenkanting deze onkiese zaak oplossen?

Etienne Willem, inderdaad de tekenaar en scenarist van het steengoede vierluik: “Het zwaard van Ardennois”, voert ons nu mee naar Londen. Waar hij ons een nieuwe versie van Sherlock Holmes en zijn sidekick Watson voorschotelt. Een oude inspecteur, een betweter en een brombeer met aan zijn zijde een intelligente jongedame met een eigen willetje. Die steeds op de eerste rij en in de belangstelling wil staan. Het scenario dat opgevat is als een thriller staat als een huis, is spannend tot op het einde toe en zit vol onverwachte en complexe wendingen. Etienne Willem maakt bij het tekenen gebruik van een realistische stijl die soms neigt naar het cartooneske. Hij brengt een charismatische inspecteur ten tonele die optreed in een typisch Engels decor. Een decor dat tot in de puntjes is uitgetekend net als zijn levendige figuren die expressie uitademen en die uitstekend geschikt zijn om een rol te spelen in een animatiefilm. WG.