Tomb Raider (Dark Dragon Books) 6 Het doek valt

In de tweede cyclus van de zes delen tellende serie: “Tomb Raider”trekt Lara Croft in het vierde album uit de reeks naar Rusland. Meer bepaald naar Tsjernobyl, bekend als de stad waar ooit een kernreactor de lucht inging. Ze gaat niet zomaar op pad, het doel van deze reis werd haar aangepraat door haar vriend Alex. Die ze tijdens een bergtocht met een vriendin in een visioen ziet opduiken. Alleen Lara kan Alex ontwaren, hij overleed immers tijdens een vorig avontuur, dat zich afspeelde op het eiland Yamatai (eerste cyclus). Hoe hij weet dat zijn zus in moeilijkheden is wordt niet uit de doeken gedaan, maar hij smeekt Lara om Kaz uit de handen te redden van Trinity. Een geheimzinnige organisatie met een enorm kapitaal die tal van huurmoordenaars in dienst heeft. Kaz heeft hun netwerk gehackt en is vanaf dat moment nergens meer veilig. Aan Lara om Kaz en haar familie te redden (album vier). Een opdracht waarin onze heldin echter het noodlot aan haar zijde aantreft. Trinity stuurt één der meest meedogenloze moordenaars op hen af. Dit samen met een stel doorgewinterde veteranen in dienst van hetzelfde Trinity. Hun aanvoerder, huurmoordenaar Mister Cruz genaamd, lijkt schier onoverwinnelijk. Hij wordt beschoten, gestoken, door honden gebeten, bestraald en in brand gestoken. Maar weet door zijn levenskracht telkens op het nippertje de dood steeds te slim af te zijn. Hierdoor breekt er iets in zijn geest en orakelt hij dat hij onsterfelijk is. Slechts op het nippertje weet Lara samen met Kaz aan haar belagers te ontsnappen. Zij zijn de enige overlevende van het inferno, alle anderen werden door de troepen genadeloos uitgemoord. (album vijf) Ondertussen zijn Lara en Kaz veilig thuis aangekomen. Waar Lara eens tot rust gekomen, meespeelt in een toneelstuk geregisseerd door een vriend van haar, en dat geschreven werd door Jane Austen (1775-1817). De repetities gaan niet zoals verwacht, Lara ziet haar rol niet zitten, verzoekt zelfs om het spektakel af te gelasten. Als dan ook nog eens de door zichzelf onsterfelijk verklaarde huurmoordenaar opduikt, lijkt deelname aan het toneelstuk bijna onmogelijk.

Het wordt een race tegen de tijd als Mister Cruz en zijn vazallen Kaz in handen krijgen. Maar Lara krijgt hulp uit een totaal onverwachte hoek. Het scenario van Gail Simone en Rhianna Pratchett klikt mooi in elkaar. Bevat een gedoseerde portie geweld en avontuur en heeft tussen de bedrijven door enkele momenten van rust. Toch worden in dit verhaal niet alle losse eindjes uit de vorige albums met elkaar verbonden. Zo komen we nog steeds niet te weten wat Trinity juist inhoud en wat Kaz ontdekte in hun bestanden. Het geheel wordt keurig uitgetekend door Nicolas Daniel Selma en Derliz Satacruz. Ze weten het geheel wervelend in beeld te brengen. Dit via een unieke bladindeling gevuld met levendige tekeningen die zo uit het kader spatten. Tomb Raider is een zesdelige comic-reeks die beslist het lezen waard is. Waarom nog aarzelen om deze serie aan te schaffen? WG.