Elmer en ik 1 De keuze der middelen

Sinds André Benn een veilig onderkomen heeft gevonden bij uitgeverij Arcadia, werd bijna al zijn niet eerder in Nederlandse vertaling verschenen werk, hier mooi in beeld gebracht. Waardoor een aantal reeksen, die eerder verschenen bij diverse uitgevers, en die om één of andere reden werden stopgezet, aan de vergetelheid werden onttrokken. Eentje van die reeksen waarvan ik het bestaan zelfs niet eens kon vermoeden is: “Elmer en ik”. Het eerste album uit de serie verscheen in 1988 bij uitgeverij Glénat. Het is zelfs zo dat André Benn er in 1990 de “Grote Prijs van het festival van Durbuy mee wegkaapte. “Elmer en ik” kan beschouwd worden als een modern sprookje.

Het geheel wordt gedragen door Nigel Kimberly, een derderangs illusionist die omstreeks 1930 optreed in Berlijn in het Palast Hotel. Zijn leven en dat van zijn vriendin Kate is niet echt makkelijk te noemen. Als hun optredens, omwille van een boycot van hun manager, meer dan eens de mist ingaat, waardoor het publiek hen avond na avond telkens opnieuw uitjouwt, zakt ons duo de moed in de schoenen. Als ultieme reddingspoging schaft Nigel zich een buikspreekpop aan en besluit hij zijn gave als buikspreker uit te spelen. Met succes zoals blijkt, het publiek houd van zijn brutale en harde cynische humor. De pop, Elmer genaamd, tovert Nigel persoonlijkheid totaal om. Helaas, als hij zijn manager na het eerste geslaagde optreden een flinke optater verkoopt, is het sprookje voorlopig over en out. Een Londense manager, die Nigels optreden kon smaken, wil hem contacteren, maar wordt brutaal aan de deur gezet. Nog diezelfde nacht verlaten Nigel, Kate en Elmer Berlijn en trekken ze naar Londen. Waar Kate opnieuw aan de bak komt, maar waar er voor Nigel geen nieuwe toekomst aan de einder lijkt te gloren. Ten einde raad besluit hij de Londense manager te contacteren. Iets wat hij zich bij nader inziens flink zal beklagen.

André Benn die instaat voor het scenario en de tekeningen brengt een intrigerend verhaal over een koppel dat het wil maken in de showbizz. Een harde wereld zoals al snel blijkt. Als Nigel dan via de Londense manager de kans krijgt om door te breken zet hij heel zijn wereld en die van Kate op het spel. Als hij tenslotte zijn fout inziet blijkt Kate als het ware van de aardbodem verdwenen en staat zijn toekomst als illusionist op het spel. Het verhaal wordt gebracht in zwart-wit, wat de tekeningen van Benn extra accentueert. Hoe het verder gaat met Nigel, Kate en Elmer is nog even afwachten. Vervolg en slot in het tweede en afsluitende album. WG.