Gold of the Dead 1 Gold of the Dead

Met zo’n titel past deze nieuwe one shot van Gorilla eerder in de cinema. Het lijkt de titel van een of andere goedkope zombiefilm. En daarmee zit je niet zover van de waarheid. Ook de cover lijkt op zo’n typische oude filmposter.
Het scenario van Fred Weytens en Silvio Panucci is dan ook een echte zombie-slasher geworden. Maar ze hebben alles in een Maya-wraakkleedje gestoken. Daarnaast hebben ze de cast op een boot samengebracht zodat er zeker niet veel mensen konden ontsnappen. Overgoten met een portie functioneel naakt en een hele hoop bloederige actie weet je wat je dus mag verwachten. De karakters worden niet echt diep uitgewerkt, maar daar is geen tijd voor, en ook niet echt nodig in het opzet van het verhaal.
Het verhaal gaat als volgt: Enrico, Peïo en Tim zijn drie avonturiers die er begin jaren vijftig met de mayaschat van een archeoloog vandoor gaan. Ze schepen in op de “Gironde”, een pakketboot met bestemming Frankrijk. Maar als een van de matrozen de schatkist opent in het ruim gaan de poppen aan het dansen. Als voorspel is Enrico, die een gouden hand heeft achtergehouden al constant het slachtoffer van nachtmerries en voelt hij zich onwel. De sukkel weet echter niet wat de auteurs nog meer voor hem en zijn kompanen in petto hebben als de boot op een ochtend stil ligt, de radio onklaar is en de bemanning verdwenen is!

De tekeningen van Yan Le Pon zijn de ene keer sfeervol fifties de andere keer brengen ze perfect de lugubere sfeer over!

Kortom een album voor de liefhebbers van het betere hakwerk.