Franka 23 Geheim 1948

Zelden of nooit herlees ik een strip een tweede maal. Met als reden, er verschijnen maandelijks zo veel mooie dingen die om aandacht schreeuwen, dat we gewoon geen zin of tijd hebben in herlezen. Voor eenmaal bevestigen de uitzonderingen de regel, met name de Franka-strip: “Geheim 1948” hebben we om geen mal figuur te slaan, een tweede maal gelezen. Henk Kuijpers stopt zoveel informatie in deze strip, die een aanvang neemt in Rotterdam, dat het ons even zwart voor de ogen werd. Het verhaal wordt zorgvuldig stap voor stap opgebouwd en is gebaseerd op historisch correcte gegevens waarbij de vloot van Pieter van der Does, die het anker liet vallen op 26 juni 1599 voor Gran Canaria, ter hoogte van de hoofdstad Las Palmas, een belangrijke rol speelt. Dit om Turkse piraten, die koopvaarders plunderen en kelderen een lesje te leren. De Turken houden zich schuil in een enorme kustgrot, en als ze de aanval openen op de vloot van Pieter, blaast een zekere Henrick Groot Galjoen, ook wel “Heintje de dood” genoemd de schuilplaats van de aanvallers op. Info die Franka toegespeeld krijgt via Ivanna Roskova. Een jongedame werkzaam in het maritiem museum en die verdacht wordt van inside informatie door te spelen aan haar vriendje. Franka ontdekt op het nippertje dat Ivanna een speelbal is in een mooi opgezet plannetje.

Waarna Franka, eens ze de onschuld van Ivanna kan bevestigen, het van deze laatste overneemt en een reisje onderneemt naar Gran Canaria. Om hier uit te vissen wie zat geld overhad om een peperdure beroepslover op Ivanna af te sturen. Aangekomen in Gran Canaria, zet ze na het oppikken van twee enveloppen, die kunnen bijdragen tot de oplossing van het raadsel, een stapje in het nachtleven. Waarbij ze bij toeval, maar bestaat toeval wel, een ex-vriend, Salvo genaamd, ontmoet. De vlam slaat in de pan, en beide jongelui brengen een aantal mooie dagen en nachten met elkaar door. Tot Franka, per vergissing, met de neus op de feiten wordt gedrukt. Net als Ivanna is ze met open ogen in de voor haar gespannen val getrapt. Zij is voor Salvo slechts een middel om poen te scheppen en haar alle info die ze in haar bezit heeft afhandig te maken. Dit in opdracht van Blanche Black, een journaliste die over lijken gaat. Als Franka haar zoektocht verder zet naar de tot puin herleide grot uit 1599, ontdekt ze dat deze tijdens WO II vrijgemaakt werd door de Duitsers. Om hier in het geheim een prototype van een opzienbarend vliegtuig te ontwikkelen. Een vliegtuig dat nooit in productie kwam, maar gebruikt werd om een groots opgezette kraak uit te voeren in 1948. Hoe alles in elkaar klikt en hoe het verder gaat, valt te ontdekken in album 24.

Henk Kuijpers die instaat voor scenario en tekeningen, bied de lezer naar goede gewoonte een pracht van een verhaal aan. Zijn tekeningen zijn uiterst verzorgd en gedetailleerd uitgewerkt. Hij is een ware perfectionist, die het zelfs niet kan laten, om zijn oudere verhalen onder de loep te nemen, en deze hierdoor opnieuw gedeeltelijk uittekent en van een nieuwe inkleuring voorziet. Wat ook meteen de verklaring is, waarom Henk zoveel tijd nodig heeft om een nieuw verhaal te brengen. Alhoewel, in “Geheim 1948” maakt hij het wel erg bont. De lezer krijgt zoveel info te verwerken, gebracht in blokken tekst, die meer dan eens de tekeningen overlappen, dat men soms even het noorden verliest. Waardoor Henk, volgens mijn bescheiden mening al eens de vaart uit het verhaal haalt. Persoonlijk heb ik meer dan eens terug gebladerd en zoals bij het begin vermeld, tweemaal de strip gelezen. Is dit verhaal dan een misser? Neen, zeker en vast niet. Wie de moeite doet om deze strip van A tot Z door te nemen ontdekt een verhaal van grote klasse, gebracht door een vakman die het klappen van de zweep perfect onder de knie heeft. WG.