Block 109 (Saga) 7 Ritter Germania

Op 22 maart 1946, op de vijfde herdenking van de aanslag op de Fürher, stelt Joseph Goebbels, minister van propaganda de figuur van Ritter Germania voor. Een figuur die zal uitgroeien tot de grootste superhelden van het Reich. Speciaal ontworpen, om de bevolking, tijdens deze schijnbaar eeuwige durende oorlog, te motiveren en een hart onder de riem te steken. Op een relatief korte tijd groeit deze fictieve figuur, die opduikt in propaganda, tijdschriften en stripverhalen, uit tot een ware volksheld. De filmwereld kan niet achterblijven, en in december 1948 verschijnt zijn eerste verfilmde avontuur. Met in de hoofdrol Joachim Stadler, een meermaals gedecoreerde oorlogsheld. Een tweede film zit er echter voor Stadler niet meer in. Door zijn onaangename gedrag wordt hij de laan uitgestuurd. Tot op zekere dag, een als Ritter Germania verklede gek, kleine criminelen aanpakt. Iets wat door Goebbels als gratis reclame aanzien wordt, voor zijn door hem gecreëerde figuur. Het lachen vergaat hem al snel, als op 23 januari 1950, Ernst Kaltenbrunner, een invloedrijk lid van de SS, bengelend aan een touw, wordt teruggevonden.

Naast de dode is het signatuur aangebracht van Ritter Germania. De verdenking valt onmiddellijk op Stadler, hij had er genoeg van om te fungeren als marionet in handen van de SS, en is een uitstekend getraind iemand. De entourage van Reichsführer Reinhardt Heydrich is in alle staten. Arthur Nebe, directeur van het Kripo en Heinrich Muller, directeur van de geheime dienst, beiden aartsvijanden van Heydrich, maar twee personen waar hij niet omheen kan, moeten Stadler uitschakelen voor het uit de hand loopt. Beide heren wensen hun handen niet vuil te maken, vrezen de zondebok te worden van heel de affaire. Ze schuiven de hete aardappel door naar SS-Brigadeführer Henning van Tresckow, een man met een onbesproken reputatie. Die al snel doorheeft dat Stadler informatie krijgt van iemand uit de hoogste kringen van de SS. De jacht op German Ritter is er eentje zonder genade, een waar kat en muis spelletje. Waarbij met wisselend succes, beide partijen de kaarten in handen houden, waarna ze door één of andere flater, meer dan eens hun hand overspelen.

Dit zevende verhaal uit de serie: “Block 107” is naar onze mening het beste album uit de serie. Opgebouwd door scenarist Vincent Brugéas als een roman noirs. Waarin geweld, aanslagen, moord, intriges en politiek gekonkel de boventoon voeren. Waar we als lezer van de ene in de andere verrassing vallen. De opbouw van het verhaal is opmerkelijk te noemen. We weten van bij aanvang van het verhaal wie de dader is, maar wat zijn redenen zijn, en wie hem steunt om deze misdaden uit te voeren, komen we slechts met mondjesmaat te weten. De tekeningen van Roman Toulhoat, zijn somber en deprimerend uitgevoerd. Zetten de plaats van het gebeuren in een bijzonder setting, creëren een atmosfeer van angst, dood en vernieling. De figuren zijn hoekig uitgewerkt, maar doen daarom niet statisch aan. Hun gelaatsuitdrukkingen, handelen en houding maken dat ze overkomen als figuren van vlees en bloed. De sombere, donkere inkleuring van Toulhoat, maken het geheel mooi af. Een inkleuring die een aparte sfeer toevoegt aan het verhaal. Waardoor de lezer, niet alleen beland in een gitzwart avontuur, dat zich afspeelt in een alternatieve, nog steeds niet beëindigde Wereldoorlog Twee setting, maar eveneens kennis maakt met een grafisch succesvol uitgewerkt verhaal. WG.