Nestor Burma 5 Oorlog op de achtbaan

Nestor Burma gaat zijn secretaresse Hélène afhalen van de trein. Maar al wie er komt, geen Hélène. Burma voelt zich in de steek gelaten, alleen op de wereld, en belandt waar allen belanden die alleen zijn op de wereld: de kermis. Daar valt zijn oog op een charmante brunette met een suikerspin; hij raakt zo in haar ban dat hij haar zelfs volgt in de helse achtbaan. Daar wordt hij aangevallen door een onbekende, die hem overboord probeert te werken, maar uiteindelijk zelf te pletter stort. Het is het begin van een meeslepende geschiedenis vol mysteries, die Burma in conflict brengt met de politie, een wijnkoper, een Lavamonster en de aanvoerder van een nozem-bende. Zal de dynamische detective ook deze mysteries K.O. weten te slaan?

Ook dit is weer een verhaal naar een boek van Leo Malet. Dit boek is door Tardi omgevormd tot stripverhaal. En dat heeft hij meesterlijk gedaan. Het verhaal is heel spannend en onvoorspelbaar, maar nergens ontspoort het en mond het uit op een wirwar van plot-wendingen. Het is heel goed te volgen. Burma is een ruwe bolster blanke pit detective met een zwartgallig gevoel voor humor. Daar hou ik wel van. Ik kan zo Humphrey Bogart in de rol van Burma zien. Tardi weet met enkele lijnen wat markante koppen te tekenen. Zo is er een sigaar rokende oude dame die een klein bijrolletje heeft in dit verhaal en de stereotype knappe dames zijn ook aanwezig. Malet heeft ooit gezegd dat Tardi zijn boeken erg goed heeft vertolkt. Als ik dat zo hoor dan moet ik maar eens wat meer Nestor Burma boeken gaan lezen.

Er is ook een Nestor Burma tv serie geweest met Guy Marchand in de titelrol. Maar die heb ik nooit gezien. Wel staan er stukjes van op youtube.

Erg goed album, een aanrader.

Nestor Burma op Ratatouille TV