Het seizoen van de palingen 1 Het seizoen van de palingen

De contactgestoorde Louis heeft besloten tegen niemand meer te praten. Vanuit zijn eigen wereldje kijkt hij geamuseerd toe hoe zijn verpauperde familie op het kasteel langzaam ten onder gaat aan immorele praktijken. Zijn enige vrienden zijn de palingen die ieder jaar terugkeren naar het waterrijke gebied waarin hij de hele dag rondzwerft. Dan ontmoet hij zijn grote liefde…

Het verhaal van deze strip uit de serie Beeldromans van Dargaud is van Denis Lapière, alias Delaney. Zijn eerste strip ‚Alexis’ schreef hij al in 1986. Verder heeft hij o.a. geschreven voor ‚Baard en Kale’, ‚Charly’, ‚Luka’, ‚Alter ego’ en meer recent ‚Michel Vaillant’.
Met ‚Het seizoen van de palingen’ schrijft hij een verhaal wat doet denken aan een arthousefilm. Langzaam broeien er conflicten tussen de familieleden. Het speelt zich af in één jaar en begint in de lente waarin Louis en zijn familie wordt geïntroduceerd. In de zomer en herfst lopen de spanningen binnen de familie op. De Baron verbrast al zijn geld en verkoopt alles wat los en vast zit. Louis’ halfbroer en zijn familie proberen koste wat het kost de toekomstige erfenis veilig te stellen. Dit leidt tot een climax en in de winter is alles voorbij en zien we wat er van Louis terecht is gekomen.

Het tekenwerk is van Pierre Bailly. Hij heeft vooral veel kinderstrips op zijn naam staan waarbij hij een cartooneske tekenstijl hanteert. Maar ‚Het seizoen van de palingen’ tekent hij in realistische/expressionistische stijl. Hij heeft een grove lijnvoering en de personages hebben markante koppen. Het is een stijl die ik nog niet eerder in een strip ben tegen gekomen.

Dit album is een boeiende beeldroman die ik kan aanraden.

Het seizoen van de palingen op Ratatouille TV