Ravian en Laureline (Sherpa) 4 Welkom op Alflolol

Delen vier en vijf van Ravian en Laureline werden door Sherpa samen op de markt gebracht. Deel vier bevat een heruitgave met het kortverhaal "De Asteroïde Tsirillitis" als extraatje. Aflolol dateert van 1971 en Tsirillitis zelf van twee jaartjes daarvoor. Jaja, u leest het goed: 1969. Vele lezers van dit verslag waren nog niet eens geboren!
Wil dit zeggen dat het geheel verouderd is? Wel je herkent natuurlijk wel typische tweede-helft-vorige-eeuw-dingen in scenario en tekst die men tegenwoordig niet meer zou gebruiken maar verouderd is Ravian totaal niet. Dit ligt natuurlijk ook grotendeels aan het feit dat Mézières en Christin op gebied van schrijven en tekenen mijlenver voorsprong hadden op het Sci-fi genre. Ook het verhaal kan nog met zijn tijd mee.
Ravian en Laureline keren terug naar aarde om verslag uit te brengen van hun inspectiemissie op de planeet Technorog. Deze planeet is een van de zenuwcentra van het uitgestrekte koloniale rijk van de aarde dankzij zijn onuitputtelijk voorraad grondstoffen. Terwijl ze door de asteroïdengordel vliegen die Tecnorog omringt krijg Laureline een bericht door dat alleen zij heeft kunnen horen. Een noodkreet voor hulp. Ravian en Laureline verlaten hun toestel om de wezens in nood te gaan helpen. Dit blijken oude bewoners te zijn van de planeet Aflolol, wat de Aardlingen tegenwoordig Technorog heten. Wat nu met de Atlantische code die Galaxity heeft uitgevaardigd waarin staat dat de oorspronkelijke bewoners van een planeet het recht hebben om het gebied op te eisen dat hun toebehoort?

Behalve dat deze heruitgaven zeer mooi zijn uitgegeven op 575 exemplaren, waarvan er 75 luxe edities zijn, is er één zin die mij en volgens mij zeer veel stripliefhebbers zal doen opfleuren: "Uitgeverij Sherpa garandeert dat de officiële verkoopprijs voor beide edities niet zal verlaagd worden en dat eventuele onverkochte restanten zullen worden vernietigd." Niets frustrerender dan een strip aan volle prijs te kopen om die enkele maanden later al terug te vinden in de ramsj of bij Het Boekenfestijn, vaak aan minder dan 50%. Balen en binnensmonds vloeken is dan mijn deel. Ik wil geen uitgeverijen met de vinger wijzen maar enkelen zijn hier wel heer en meester in. Jammer maar het zij zo. We kunnen als lezer wel de vinger op de wonde leggen, het is nog geen garantie dat die wonde zal helen.

Genoeg gezanikt. Eindconclusie voor "Welkom op Alflolol": nostalgisch genieten!!

Oh ja, puur voor de fun: Bij welke reeks denk je dat de bedenkers van Star Wars zijn gaan lurken?

En voor wie er echt niet genoeg van kan krijgen: Weldra verschijnen deze striphelden op het witte doek.