Multiversity (Lion) 8 Ultra comics leeft

Volgens mij zetten maar weinig strips de lezer aan om te stoppen met lezen. Dit album is alleszins het eerste dat ik ter hand nam waarbij het hoofdpersonage de lezer persoonlijk aanspreekt en oproept om het album niet uit te lezen. Zonder succes weliswaar, want wat zet meer aan om verder te lezen dan zo’n vraag?!
Zoals in alle albums uit het Multiversity-universum, speelt ook hier het medium strip (comic) een belangrijke rol. Meer dan ooit zelfs, want het papier en de inkt vormen hier een eigen superheld (dit in tegenstelling tot alle andere superhelden-comics waar men doet uitschijnen dat de protagonisten bestaande en levende wezens zijn). Een originele insteek hebben we dus al. Dat je het verhaal móet uitlezen en erna best ook nog eens herleest om (vooral) het begin helemaal mee te hebben is, in dit geval ook al een pluspunt omdat het precies past bij de inhoud. Maar ontdekt u dat vooral zelf...

U merkt het: dit verhaal experimenteert nog meer dan de andere albums met het medium strip. Meer specifiek met de verhouding die strips hebben tot hun lezerspubliek. Dit houdt wel in dat niet iedereen zomaar zal meespringen op deze trein. Of je houdt ervan of niet en dat kan je enkel uitmaken als je het album leest. Zelf had ik het in het begin moeilijk om mij in het verhaal te vinden, maar gaandeweg kwam ik er meer in. Bij herlezing werd veel duidelijker en kon ik meer genieten van deze uitgave.

Grafisch is dit album zeker ok. Ik heb in het genre al betere zaken gezien die sterker waren uitgewerkt, maar het is natuurlijk niet helemaal fair om daarmee te vergelijken. Het is en blijft degelijk werk!

O ja: dit is het voorlaatste deel in de reeks. Het laatste boek belooft vuurwerk en een einde (???) in stijl.

Besluit: uitdagend leesvoer voor wie houdt van een literair experiment!