Tara (Wielheesen) 1 Tara

Eerlijk is eerlijk, bij de eerste lezing was ik toch niet helemaal mee met wat er hier nu eigenlijk aan het gebeuren is in deze strip.

Een meisje, Tara, laat per ongeluk haar beer vallen uit het raam in een appartementsblok en wanneer ze hem gaat halen, blijkt de wereld helemaal veranderd. Het ziet er uit alsof we een ferme stap in de toekomst hebben gezet en blijkbaar was dat niet zo positief voor de mensheid, want er is niemand meer buiten Tara en alles is overwoekerd. En de beer, ja die is nu ineens levend geworden... euh ja, klinkt verwarrend, niet? Dus een tweede lezing drong zich wel op.

En dan wordt het duidelijker (waarschijnlijk omdat ik een pak aandachtiger was bij deze lezing). Dit is eigenlijk best een donker verhaal waarbij de hoop langzaam weggesleten wordt en je als lezer uiteindelijk ontredderd achterblijft. Geweldig toch, dat een strip dat kan bereiken. Geen feel-good verhaal, maar wel eerlijk verdriet en rouwproces en dat op een zeer sterke visuele manier gebracht.

De tekeningen zijn het dan ook meer dan waard om het er even over te hebben. In deze strip wordt niet alleen de tekst gebruikt om het verhaal te vertellen, maar laat tevens ruimte aan de tekeningen om mee het verhaal te dragen. Ik zou zelfs zeggen dat de belangrijkste delen verteld worden met woordloze tekeningen, iets wat ik zeer graag zie gebeuren. Een strip zoals alleen een strip kan zijn. Sterk dus. Trouwens hoe de beer groeit doorheen het verhaal is één van mijn favoriete elementen in dit verhaal en dan niet alleen fysiek maar zeker ook zijn impact en invloed. De tekeningen zijn een prachtig voorbeeld van hoe het kan zijn, op zijn best.

In het kort: aanrader