Suske en Wiske 334 Expeditie Robikson - Taxi Tata

Dit nieuwste album van Suske en Wiske bevat twee kortverhalen die eerder in een Nederlands televisieblad zijn verschenen.

In het eerste verhaal “Expeditie Robikson” is Lambik onze maatschappij beu na de zoveelste tegenslag. Hij wil tickets kopen voor de musical “alleen op de wereld” maar raakt niet binnen op d website, de telefoonlijn is altijd bezet en als hij zich door de file worstelt om ter plaatse tickets te kopen zijn de laatst tickets voor zijn neus de deur uit!
Hij besluit om zijn huis om te bouwen tot een onbewoond eiland, maar dat is buiten een overijverige ambtenaar gerekend die bouwovertredingen komt vaststellen! Er zit niets anders op dan op zoek te gaan naar een echt onbewoond eiland. Gelukkig gaat Jerom mee om als Lang weekend (hij is namelijk breder geschouderd dan Vrijdag) Lambik te helpen, want ook een onbewoond eiland vinden is een moeilijke taak!.
Suske, Wiske en Tante Sidonia snellen de twee achterna als blijkt dat Jerom Schanulleke nog bij zich heeft. Tante heeft een geheimzinnige envelop mee als geheim wapen om Lambik terug te laten keren naar de maatschappij.

Het uitgangspunt van dit verhaal is best interessant, Lambik die onze drukke maatschappij wil ontvluchten, gelardeerd met de nodige grappen. Maar plots willen de auteurs ook nog wat extra mysterie toevoegen, maar daar is het verhaal eigenlijk te kort voor zodat het niet echt tot zijn recht komt.

Taxi Tata, het tweede verhaal draait ook volledig rond Lambik. Op een avond komt Lambik in een oude garage vol oldtimers. Hij ziet een oude Amerikaanse taxi uit de jaren 1920 en kruipt achter het stuur terwijl hij begint te dromen over wilde achtervolgingen. Hij valt daarbij in slaap en ontwaakt in het Chicago van Al Capone. Terwijl hij nog niet goed weet wat er aan de hand is opent een auto het vuur op zijn taxi en begint er een wilde achtervolging! Er blijkt een baby in zijn taxi te zitten die de maffia wil ontvoeren. Lambik doet er alles aan om de baby’s ouders op te sporen en hem te redden van de schurken.
Dit tweede verhaal bestaat bijna alleen uit achtervolgingen. En heeft anders niet zoveel om het lijf.

Alhoewel Suske en Wiske een Vlaamse reeks is zie je toch dat dit verhaal voor de Nederlandse markt is gemaakt, zo is er een verwijzing naar een Nederlandse doelman, wat nogal bevreemdend overkomt.