Iron Man (Standaard) 4 Deel 4

Je ooit al afgevraagd hoe Tony Stark aan z’n enorme intelligentie en creativiteit komt? Ja? Wel, zoek niet langer, maar lees dit album. Auteur Kieron Gillen geeft ons een unieke kijk op de herkomst van de man in het ‘ijzeren’ pak. Hiervoor wordt zelfs teruggekeerd tot voor de geboorte van ‘s werelds grootste wapenleverancier. Tussendoor gaat ook het verhaal dat startte in het vorige album verder, zij het erg gezapig (zie de recensie van vorig deel: http://stripinfo.be/recensie.php?recensie=3376 ).
De hoofdbrok van dit vierde deel bestaat dus uit de geschiedenis van de ouders van de Iron Man. Het mag niet verwonderen dat ook de Rigelliaanse Recorder 451 daarbij betrokken is. Deze eeuwenoude robot stelde de protagonist een deal voor om hem uit een uiterst hachelijke situatie te redden. Het aardse genie zal zich dit echter misschien nog ferm beklagen. Pas op het einde van het verhaal worden de bedoelingen van de robot een stukje duidelijk en dit album eindigt dan ook met een cliffhanger van formaat.

Het verhaal wint duidelijk aan maturiteit. In tegenstelling tot bv. deel 2 is dit album veel stabieler en heeft het meer inhoud. Dit boek maakt het personage van de superintelligente Tony Stark ook iets meer gefundeerd en geloofwaardiger (wel, in zoverre dat dit mogelijk is als we het hebben over superhelden natuurlijk). Een geslaagde nummer 4 dus.
Absoluut leuk vind ik het feit dat de tekenstijl meegaat met de tijdsperiode waarin het verhaal zich afspeelt. De scènes met Tony’s vader en moeder ademen de sfeer uit van de jaren 70, onder meer door een fletser kleurgebruik dan in de rest van het album. Het heden wordt flitsender en met meer special effects in beeld gebracht. Wat nog maar eens bewijst dat er begenadigde artiesten in het comics-wereldje aan het werk zijn.

Besluit: het verhaal groeit en dat kan je alleen maar toejuichen.