Le tour de France (Liera) 1 Le tour de France

Niet één sportief evenement kan mij bekoren. Ik hou niet van sport, en zal er waarschijnlijk nooit van houden. Tevens zit ik niet te wachten op het zoveelste Wereld- of Europees voetbalkampioenschap. Ik erger mij blauw aan de veelvuldige sportuitzendingen en nabeschouwingen op televisie, en telkens verdwijnt, steevast ongelezen, het sportkatern van de krant in de papierbak. Maar af en toe kruipt het bloed waar het niet gaan kan, zeker niet als er één of andere sportstrip verschijnt. Telkens opnieuw koop ik deze strips aan, misschien gewoon uit nieuwsgierigheid, om te weten hoe tekenaar en scenarist hun kijk hebben op één of andere sport. En als er dan ook nog een goed avontuur aan gekoppeld wordt is het voor mij allemaal dik in orde. Maar af en toe kan een strip ook iets of wat tegenvallen. Of hoe een mooie cover niet altijd de lading dekt. Ik werd meteen begeesterd door de tekening die prijkt op de voorplaat van: ‘Le Tour de France 1: Kleine verhaaltjes uit de Grote Ronde’. Helaas, wat het omslag niet vertelde is dat deze strip op sportgebied de ware sport- en stripliefhebber flink in de kou laat staan. Het album overloopt dan wel de Ronde van 1903 tot en met 2016, maar brengt niet echt nieuwe feiten aan het licht. Verwacht geen heroïsche ritten of waanzinnige topprestaties. De hoofding op de voorplaat geeft perfect aan wat men kan verwachten, namelijk kleine verhaaltjes, die mijns inziens de sportieve inzet van de renners en de grandeur van de Ronde doorheen de loop der jaren niet echt accentueren.

De verhalen beslaan telkens twee pagina’s, die gevuld zijn met zogenaamde grappige anekdotes uit de Tour de France. Een aantal komen ons bekend voor, werden reeds uitgebeeld in andere strips, maar dan wel met meer diepgang. Maar in deze strip maakt scenarist Didier Ocula het wel erg bont. Nergens enige diepgang te bespeuren, de verhalen en anekdotes worden routineus afgehaspeld, weten nauwelijks te boeien. Het lijkt meer op een samenraapsel voor de roddelrubriek in één of ander boulevardblad. Of beter nog, met enige fantasie, kan men deze zogenaamde historische strip, vergelijken met de humorstrip: ‘Wielergek’ verschenen bij uitgeverij Ballon.

Gelukkig weet het tekenaarsduo Thomas Liera en Sergio Gerasi een deel van de meubelen te redden. Hun tekeningen zijn uitstekend geschikt voor deze strip. Ze voeren kloeke renners voorzien van een stevige snorren ten tonele. Hun tekeningen lijken een kruisbestuiving tussen realisme en humor. Wat het geheel ten goede komt. Alleen al voor de tekeningen zou men deze strip aankopen. Eindconclusie: voor het scenario drie op tien, tekeningen negen op tien en voor uitgever TJ Editions een schamele twee op tien. Gewoon uitgedeeld voor de durf van deze uitgever om alsnog deze strip op de markt te brengen. Het is niet omdat ik de sport geen warm hart toedraag, dat deze bespreking wat negatief uitvalt, maar gewoon omdat ik als striplezer vind dat deze strip amper iets toevoegt aan de sport- en stripcultuur. WG.