Oude bokken & groene blaadjes 2 Murder party

Gedurende vijf jaar legde inspecteur Arbuckle Sir Walter het vuur aan de schenen. De inspecteur verdenkt deze gentlemen van grootschalige fraude en illegale praktijken. Iets, wat hij als alles goed zit, wit op zwart kan bewijzen. Hij heeft namelijk Alcorn, de boekhouder van Sir Walter ondergebracht in zijn bescheiden woning, dit op voorwaarde dat deze gaat getuigen tegen zijn werkgever. De boekhouder ook niet van gisteren, eist een koninklijk pardon, waardoor hij vrijgepleit wordt van schuld. Het vrijgeleide wordt hem overhandigd door Miss Mac Milan het nichtje van Lord Dravott. Een Lord, die Arbuckle het liefst terzijde wil schuiven.

Als bekend raakt dat Sir Walter een auto-ongeluk niet overleefde en zijn boekhouder vermoord teruggevonden wordt bij de inspecteur, ziet Dravott zijn kans om onze vriend opzij te zetten. Als vervanger in het onderzoek mag Webster opdraven. Een echte nitwit, als inspecteur geen knip voor de neus waard. Hij verziekt het onderzoek, verdenkt meer dan eens Arbuckle van dubbelspel en ontwikkelt de meest krankzinnige theorieën. Als dan ook nog Johnstone, een bekende van Lord Dravott op dramatische wijze om het leven komt, wordt het mysterie alsmaar groter. Terwijl Webster maar wat klungelt, voert Arbuckle zijn nieuwe opdracht perfect uit. Hij weet de moordenaar, die vrouwen ritueel a la Jack The Ripper ombrengt op te sluiten. Deze wordt afgevoerd naar Schotland, naar de psychiatrische instelling van Arbuckles ex-vrouw Mildred. En laten nu net een aantal sporen leiden naar Mildred. Arbuckle die nog enkele vakantiedagen tegoed heeft begeeft zich eveneens naar Schotland. Net als Miss Mac Milan. Beide hoofdrolspelers begeven zich in het hol van de wolf. Ontdekken gezamenlijk een politiek complot, waaruit blijkt dat Sir Walter een vuil spel speelt. Niet alleen geniet hij roem en faam aan het Britse hof, maar hij weet ook perfect de toekomstige machthebbers van het Duitse Rijk te bespelen. Mede door Sir Walters toedoen, blijkt dat in Mildreds instelling, allerlei illegale experimenten uitgevoerd worden op de patiënten.

Waarbij niet alleen Mildred betrokken is maar tevens dokter Goosehead, een Duitse breinspecialist. Als Arbuckle en Miss Mac Millan de gruwelijke waarheid, en het doel van de psychiatrische experimenten, en de moord op Mildred ontdekken, reppen ze zich zo snel als mogelijk naar Londen. Met als doel een diplomatiek incident te verijdelen en operatie Murder Party te elimineren. Het scenario van: “Oude Bokken & Groene Blaadjes” is uitgedokterd door Etienne Willem, hij bied ons een complex verhaal aan. Niet zomaar een politieonderzoek, maar een uiterst doordacht en geraffineerd onderzoek. Waarin de interactie tussen inspecteur Arbuckle en Miss Mac Millan van cruciaal belang is. Ze hakketakken dat het een lieve lust is, maar eens puntje bij paaltje komt weten ze elkaar perfect aan te vullen. Het verhaal dat in album één aanvangt als een ouderwetse detective, voert ons via dit tweede album na een tussenstop in Schotland terug naar Londen. Waar we belanden in de diplomatieke wereld. De tekeningen die eveneens uitgevoerd worden door diezelfde Etienne Willem zijn semi-realistisch.Hierdoor komen de tekeningen dynamischer en expressiever over. Net door de karikaturale uitvoering is het album een plezier om lezen. Eindconclusie: Murder Party is een boeiende en briljant uitgevoerde strip. Schitterend idee van uitgeverij Gorilla om deze strip aan het Nederlandstalige publiek aan te bieden. WG.