De Kiekeboes S23 Leer strips tekenen met de Kiekeboes

Als stripliefhebber doet het me wel wat pijn dat m’n kinderen geen van alle échte lezers zijn. Ze lezen regelmatig wel eens een stripje, maar verlustigen zich véél liever en véél meer in tekenen. Een strip met bovenstaande titel moet dan toch de ideale aanzet zijn om de interesse in het medium een serieuze impuls te geven, niet?

In dit 48 bladzijden tellende album leer je vooral de hoofdpersonages uit de reeks deftig op papier zetten. Heel mooi worden het hoofd en lichaam van Marcel, Fanny, Charlotte en Konstantinopel ontleed en leer je deze stapsgewijs tekenen. Daarna volgt een korte cursus gevoelens, kledij en bewegingen tekenen. Het laatste luik brengt 10 tips van Merho, de manier om een goed verhaal neer te zetten en een blik achter de schermen.
U merkt het: een vrij volledig overzicht van hoe je een stripverhaal moet vormgeven. Maar daar wringt meteen ook het schoentje: op een relatief beperkt aantal pagina’s wil men misschien net iets teveel. De delen na het leren tekenen van de personages mochten van mij gerust wat uitgebreider, maar goed, er is alleszins inoefenmateriaal genoeg om uren bezig te zijn. En wie weet, misschien (heel misschien) wordt een van de gezinsleden wel een opvolger van Merho...

Het doelpubliek? Dit boekje geeft zoals gezegd ook een (korte) inkijk in het tot stand komen van een stripalbum, maar dit is te beperkt om ervoor te zorgen dat alle liefhebbers van de reeks zich zullen aangesproken voelen. De die-hards die geïnteresseerd zijn in hoe de bekendste Vlaamse familie neergepend worden, zullen dan wel weer enthousiast zijn. Maar vooral de jeugdigere fans die graag het potlood ter hand nemen zullen dolenthousiast zijn.

Besluit: wie tekenaars in huis heeft, zal ze een groot plezier doen met dit album!