Jason Brice 1 Wat geschreven staat

genre: thriller, mysterieverhaal, spanning met een vleugje horror en een paranormaal sfeertje

Ik heb deze strip aangeschaft na het lezen van Cuppenh’s recensie en heb er geen spijt van gehad. Van deze strip gaan er inderdaad geen dertien in het dozijn. Het is een zeer spannend verhaal, rechttoe rechtaan, dat ik in een ruk heb uitgelezen. Net als Cuppenh ben ik niet erg gecharmeerd van de tekeningen, maar ze zijn wel functioneel. Een goede symbiose tussen beeld en tekst waarborgt een helder verhaal.

Waar gaat het over? Heel in het kort: In een document worden voorspellingen gedaan vol dood en onheil met betrekking tot ene Theresa Pendergast. De voorspellingen komen uit ondanks de bemoeienissen van privéspeurder Jason Brice.

In mijn recensie over ‘De Pandorabox’ zei ik al dat Alcante uitstekende plots kan bedenken en ook de vertellingen vakkundig opzet. Ondanks dit alles kan ik aan het verhaal verder niets bijzonders ontdekken en verschil ik van mening met Cuppenh. Talloze vertellers in film en boek zijn op vergelijkbare wijze als Alcante tewerk gegaan, met veel spanning en suspense als gevolg. Maar misschien wordt het allemaal nog veel beter, want ‘Wat geschreven staat’ bergt nog veel mogelijkheden in zich.
De geschiedenis met de s.s. Titan, die op vergelijkbare wijzen ten onderging als de Titanic, roept bij de lezer vragen op; ik hoop dat Alcante hierop verder zal borduren. Het zou me zeer tegenvallen als Jason Brice in het volgende deel gewoon aan een nieuw avontuur begon en ons met het mysterie van Morgan Fatoy zou opschepen, want deze geheimzinnige schrijver vormt het meest intrigerende aspect van deze strip. Wie is die Nostradamus van het noodlot? Ik kijk uit naar deel 2.