100 Bullets (Lion) 24 Boek 24

100 bullets komt dicht bij zijn einde. Vragen worden opgelost, twijfels geklaard, verwachtingen ingelost, moorden begaan. Dit voorlaatste deel bevat de hoofdstukken vijf tot en met acht van de twaalfdelige verhaallijn. De hoofdpersonages mogen nog voor een laatste keer opdraven om het moment suprême voor te bereiden. Gaan we dan eindelijk weten wie die mysterieuze man is die de koffertjes aanreikt? Voor welke instantie werkt hij?Worden de wapens nog een laatste keer geladen? Wat met Remi, Graves, Vasco, Dizzy en Lono? Het effectief laatste woord is voor boek 25 maar we komen ook nu al heel wat aan de weet.
100 bullets is een statussymbool geworden. Diegene die het niet heeft gelezen, totaal geen kennis heeft van het verhaal, enfin, die éne persoon die net is terug gekeerd van Mars wordt bedolven onder misprijzen, kan niets meer goed doen, krijgt een banvloek over hem en zal voor eeuwig verbannen worden naar de krochten van de hel. 100 bullets zou verplichte lectuur moeten worden op school, voorgedragen in de kerk (dit zou pas terug bezoekers trekken) en de Paus mag hier met Pasen wel eens uit citeren.

Wat Brian Azzarello heeft teweeg gebracht is een lichte aardverschuiving in stripland. Helden die daders worden en slachtoffers moordenaars. De wereld op zijn kop. En dit alles met een pistool en 100 niet te traceren kogels. Man, we zouden allemaal wel weten wat hiermee te doen. En daar ligt waarschijnlijk de bron van succes. In elk van ons schuilt een moordenaar maar de meesten onder ons kunnen dit gelukkig onderdrukken. Maar geef toe, mocht er een kinderverkrachter ala Dutroux naast je voorbijgaan en je had dat pistool voor handen, zou je dan de trekker overhalen? Eerlijk zijn.

Het overkomt me niet vaak maar er zijn reeksen waarvan het me enorm spijt dat deze moeten eindigen. 100 bullets is zo een reeks. 100 spannende hoofdstukken voor 100 kogels. Waarom kon de reeks niet 1000 bullets heten?