Marc Coucke 1 Op zoek naar Ronald Inho

‘Het is weer Couckenbak’, een meezinger van Marc Coucke en Steve Tielens. Die via de Vlaamse populaire televisiezender ‘Ment’ bekendheid verwierf, en via deze weg op de grote massa werd losgelaten. Waarbij oprichter en voormalig zaakvoerder van farmaciegigant Omega Pharma zijn muzikaal kunnen toont. Waar hij ook zijn beste beentje voorzet, dan wel meer figuurlijk dan letterlijk is als huidig voorzitter van KV Oostende. Kortweg KVO genoemd. Het is in deze hoedanigheid dat hij optreed in de naar zijn naam vernoemde stripreeks. Een strip die voorgesteld werd op zondag 10 juli 2016 tijdens de fandag van KVO. Het album in softcover, verscheen zomaar eventjes in een oplage van 20.000 exemplaren. Het album werd uitgetekend door Steve Van Bael (‘Figaro ‘, ‘Ergerlijk Eliootje’) en is een kruisbestuiving tussen een avonturenverhaal en een reclamestrip.

Waarbij de aandachtige lezers van deze strip meer dan eens in oog komt te staan met reclame van de sponsors die deze uitgave steunen. Het scenario is uiteraard opgebouwd omheen voetbal. Waarbij we meteen vanaf de eerste pagina’s opgezadeld worden met de 1-2 nederlaag van KVO. Er blijkt iets te schorten aan hun eindafwerking, en een nieuwe, lees bekende speler, zou nu net dat ietsje meer kunnen toevoegen aan de voetbalploeg. Laat nu net een week later een videotape gedropt worden in de brievenbus van Marc Coucke. Met op deze cassette wazige beelden van speler Ronald Inho, die te kennen geeft dat hij graag wil spelen voor KVO. Gecharmeerd dat de grote Ronald Dinho, de club wil vervoegen, hapt onze voorzitter onmiddellijk toe. Eventjes naar Brazilië vliegen, een contract opstellen en laten ondertekenen, en klaar is kees zou men denken. Vergeet het maar, pas dan gaat de bal aan het rollen. Een bende georganiseerde maffiosi, steekt stokken in de wielen, net als een opdringerige journaliste. Die er alles, maar dan ook alles voor over heeft om de scoop van haar leven te brengen. Als een mot omheen het licht, blijft ze de voorzitter en zijn aanhang pal op de huid zitten. Wat meer dan eens hilarische toestanden oplevert. Als dan ook nog blijkt, dat de maffiosi niet al te bijster snugger om het hoekje komen kijken, is de chaos compleet. Uiteraard komt alles, zoals het een goede strip betaamt, in kannen en kruiken. Waarna KVO dank zij Ronald Inho, mag meespelen in playoff 1.

Steve van Bael laat in het verhaal ook nog even zijn creatie Iris opduiken, een jongedame die meer dan eens ‘P Magazine’ onveilig maakt, en waarvan september 2016 een album verschijnt. Haar rol is niet echt belangrijk, maar haar figuurtje zorgt toch even voor een vrolijke noot. Al moeten we zeggen, eens de opdringerige journaliste uit de kleren gaat, ze er ook best mag wezen. Het scenario berust bij LeOn, (‘Doomsday’, Ergerlijk Eliootje’) deze weet alles perfect in goede banen te leiden. Weet voetbal en avontuur perfect te mixen. Voert ons van Oostende mee naar Brazilië, waar onze vrienden in de meest bizarre situaties terechtkomen. Situaties gevuld met een snuifje geweld, heel wat humor en zogenaamd functioneel naakt. Steve Van Bael brengt bestaande figuren uitstekend tot leven. Niet alleen Marc Coucke maakt zijn entree, maar tevens werden tien KVO-supporters geselecteerd op basis van een Facebook-like-wedstrijd, waardoor ze een figurantenrol toegewezen kregen in het album. Verder herkennen we nog sportief manager Luc Devroe, commercieel directeur Patrick Orlans, spelers Silvio Proto, Franck Berrier, Jordan Lukaku… . Naar verluidt doet Steve in het algemeen een viertal maanden over het tekenen van een album. Maar dit album werd in een recordtempo uitgetekend. Op een tweetal maanden werd het project afgewerkt. Als het ware een race tegen de klok. Iets wat, laten we eerlijk zijn, in het geheel niet te merken is aan de uitwerking van de tekeningen. Het album wordt aangevuld met een kort dossier: ‘Making Of’, met als afsluiter een elftal sponsorplaten uitgetekend met de medewerking van Kristof Fagard. Eindoordeel: een mooi BV-album, dat kan boeien van de eerste tot de laatste pagina, waarbij de bekende persoonlijkheden in het geheel geen afbreuk doen aan het verhaal. WG.