WW 2.2 3 Geheime dienst

Na de bomaanslag op Hitler in 1939, waarbij deze om het leven komt, neemt Göring het beleid in handen. Zijn getreuzel om het grote plan van hun voormalige leider uit te voeren, werkt danig op de zenuwen van enkele nazi-hoogwaardigheidsbekleders. Een putsch kan dan ook niet uitblijven. Op 8 november 1941 neemt Himmler de leiding over, met de bedoeling de Duitse oppermacht in ere te herstellen. Waarbij Engeland aanvallen en bezetten tot zijn prioriteiten behoort. Als Duitsland dan ook nog een bondgenootschap sluit met de Russische machthebbers, ziet het er niet echt goed uit voor de Britten. De Britse premier Churchill maakt zich terecht zorgen, en hoopt op Amerikaanse steun om de Duitsers te stoppen. De Amerikanen niet echt happig om zich in een schier eindeloze strijd te mengen, houden voorlopig de boot af.

Tot Churchill een gewiekst, maar uiterst gewaagd plan naar voren schuift. Hij wil de Amerikaanse president Roosevelt, laten ombrengen door een Russische spion. Hiervoor vraagt hij raad aan zijn oude studiegenoot Henry, wiens dochter Barbara net is omgekomen tijdens een bombardement op Coventry. Henry, tevens de sterke man van de Britse geheime dienst stemt toe, wil het plan uitwerken en vraagt om te beschikken over een exemplaar van de enigma. Een toestel waarmee codes van de vijand kunnen ontcijferd en doorgestuurd worden. Churchill weigert categoriek en stuurt Henry wandelen. Laat zijn oude vriend zelfs schaduwen en wil dat hij uit de buurt van Bletchley Park blijft. De plaats waar de eenheid is gevestigd die de enigma berichten ontcijferd. Henry is echter niet te houden, schud zijn bewakers af en vertrekt zonder boe of ba naar Rusland. Waar hij niet direct met open armen wordt ontvangen. Hij wordt zelfs verdacht van te opereren als dubbelspion. Via manipulatie, iets waar hij een ware meester in is, weet hij de Russen te overtuigen. Wordt Roosevelt omgebracht, is Henry een landverrader, wordt de enigma onbruikbaar door zijn verraad, zijn er dubbelspionnen werkzaam in Engeland, of is er heel wat meer aan de hand?

Dit derde album uit de serie: WW 2.2’ heeft heel wat potentieel. We geven het eerlijk toe, er zijn heel wat reeksen, die net als deze serie, handelen over hoe het zou zijn, als Duitsland de oorlog niet verloren had. Echter deze conceptreeks, waarbij telkens andere tekenaars en scenaristen de verhalen uitwerken, heeft net dat ietsje meer. Het scenario van Mathieu Gabella (‘Drie wensen’, ‘De Eenhoorn’) is ijzersterk opgebouwd. Zit uiterst geloofwaardig in elkaar en weet tot het einde toe te boeien. Gabella maakt er zich niet echt makkelijk vanaf. Voegt in de loop van het verhaal een aantal nieuwe wendingen toe, waardoor de lezer meer dan eens op het verkeerde been wordt gezet. De ontknoping van het fictieve verhaal, met hier en daar toch wel historisch correcte verwijzing, heeft heel wat verrassingen in petto. Het geheel bevat een ongelooflijk aantal intriges. Maar nooit kunnen we de scenarist betrappen, dat hoe fictief het geheel ook is, dat het complexe scenario niet waarheidsgetrouw zou overkomen.

De tekeningen van Vincent Cara (‘Reign’, ‘Senseï’) zijn uitstekend verzorgd en realistisch uitgewerkt. Waardoor historische figuren als Churchill, De Gaulle, Himmler, Stalin en nog een klad anderen, uiterst geloofwaardig en levendig overkomen. Als we niet beter wisten, zouden we denken dat dit verhaal zich werkelijk afspeelde tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een knap staaltje werk van twee auteurs die elkaar perfect aanvullen. WG.