Surcouf (Michel) 3 De kaperkoning

Geen piraat, geen gentleman maar Surcouf stond toch vrij vooraan toen deze karakters werden uitgedeeld. Hij is een kaperkapitein en één van de grootste van zijn generatie. Hij entert en keldert dan ook de nodige schepen, maar ondanks zijn dodelijke intenties heeft hij ook een zeer principieel trekje. Zo worden vrouwen en kinderen geen kwaad gedaan op zijn schip en wordt loyaliteit en vriendschap hoger geplaatst dan goud. Een man met principes die charmant genoeg is om een infiltrant van de Engelse zeemacht te overtuigen om over te lopen en mee te werken op het kapersschip. Je houdt van hem of je haat hem.. dat is Surcouf.

In dit deel zit hij zowat in zijn meest succesvolle periode. Alles lijkt te lukken, maar toch ligt verraad net om het hoekje op hem te wachten. Ondertussen is er ook nog een zekere consul van Corsicaanse origine geïnteresseerd geraakt in de prestaties van Surcouf. Dit belooft nog een hele hoop vuurwerk voor het laatste deel.

Intrigerende personages, een vlot en spannend verhaal en voldoende verrassingen en wendingen om er voor te zorgen dat geen enkele pagina voorspelbaar is, daar lees je toch strips voor? Als het laatste deel dit tempo en impact kan blijven houden, dan wordt dit ongetwijfeld een van de beste reeksen in zijn genre.

Het viel op dat we eenzelfde dubbelpagina krijgen als in het allereerste deel, een schitterend zeegevecht trouwens, wat het zeer duidelijk maakt dat we vanaf nu niet meer terugblikken om te tonen hoe het allemaal zo ver is kunnen komen, maar dat we eindelijk mee zijn in het verhaal en vanaf nu 'live' mee volgen.. nu ja, het is een strip, maar toch voelt het zo aan. Dit is prachtig opgezet en het werkt.

In het kort: te volgen reeks